زندان های صهیونیستی؛ مخوف و مخفی

به گزارش افکارنیوز، شکنجه در زندان های رژیم صهیونیستی، اقدامی ثابت و هدفمند است. در زندان های اسراییل تنها زندانیان فلسطینی نیستند که در معرض انواع شکنجه قرار می گیرند و حقوقشان نادیده گرفته می شود. رژیم صهیونیستی علاوه بر زندان هایی که اسرای فلسطینی را در آن حبس می کنند دارای زندان های سری است که در آن چهره هایی کاملا متفاوت از مبارزان فلسطینی برای سال ها، زندان و شکنجه می شوند. عناصری که سال ها برای دستگاه اطلاعاتی این رژیم فعالیت کرده اند. افشای برخی گزارش ها درباره زندانیان سری تاریخ سیاه این رژیم را بیش از گذشته لکه دار کرده است.


** اوضاع زندانیان فلسطین و یگان های شکنجه گر


پایگاه اینترنتی ˈمرکز اطلاع رسانی فلسطینˈ، در گزارشی از اوضاع زندانیان فلسطین در زندان های اسراییل نوشت، بیش از یک هزار اسیر مریض در زندان های اسراییل به سر می برند که به دلیل کم کاری عمدی پزشکی در معرض مرگ هستند. این گزارش حاکی است که بیشتر زندانیان به دلیل وخامت اوضاع بهداشتی از سلامتی کامل برخوردار نیستند. این زندانیان در طول دوران زندان با توجه به شرایط سخت زندان از امکانات بهداشتی برخورار نیستند و برخی از آنها در سلول ها انفرادی مورد شکنجه قرار می گیرند.


در زندان های اسراییل کادر پزشکی متخصص وجود ندارد. کوتاهی در امر طبابت در زندان ها یکی از سلاح هایی است که مقامات رژیم اشغالگر برای کشتار اسرا از آن استفاده می کنند.


بنابراین گزارش، اداره های زندان اسراییل منشورهای سازمان ملل را در مورد نظارت بهداشتی، پزشکی نادیده می گیرند.


بر اساس این گزارش، اداره زندان های اسراییل از مریضی زندانیان فلسطینی سو استفاده می کند، از کسانی که نیاز به درمان دارند، اخاذی می کند و آنها را مجبور می سازد تا از خود و دیگر زندانیان، اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار دهند.


تعداد بیماران در زندان های اسراییل به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی رو به فزونی است و عمدا زمینه برای اصابت به مرض در نتیجه کم کاری پزشکی فراهم شده است.


بنا به گزارش پایگاه خبری فلسطین الان تعداد اسرا و بازداشتی ها در زندان های اسراییل به ۴۷۵۰ اسیر رسیده است که شامل همه اقشار جامعه فلسطین می شود. حدود ۸۲.۵% از این زندانیان، ساکنان کرانه باختری و ۹.۶% این زندانیان ساکنان غزه هستند و بقیه از قدس و دیگر شهرها هستند که در ۱۷ زندان و بازداشتگاه این رژیم به سر می برند. اوضاع این زندانیان غیر قابل تحمل است و برخی از این افراد در سلول های انفرادی قرار داده است و از هر گونه دیداری از این اسرا ممانعت به عمل می آید. هرکسی که در زندان های اسراییل وارد شود به انواع شکنجه های روانی و جسمانی از او استقبال می شود. شکنجه از لحظه بازداشت شروع می شود.


بنا به گزارش پایگاه ˈفلسطین الانˈ، قرار دادن زندانیان در سلول انفرادی یکی از سخت ترین شکنجه هایی است که اداره زندانیان اسراییل علیه اسرا به آن متوسل می شود. زندانیان در سلول انفرادی در سلول های تنگ و تاریک قرار داده می شوند و به آنها اجازه داده نمی شود که با دیگر اسرا دیدار داشته باشند. زندانیانی که در سلول انفرادی به سر می برند، از کمترین حقوق خود هم محروم می شوند و مورد ضرب و شتم قرار می گیرند به طوری که اکثر این زندانیان دچار بیماری های روانی و جسمانی می شوند.


به گزارش خبرگزاری ˈوفاˈ فلسطین ˈ عبدالناصر فروانهˈ مدیر اداره سرشماری اسرا می گوید در اسراییل، یگان های به نام های ˈنحشونˈ وˈمیتساداˈ چندین سال است که برای شکنجه اسرا شکل گرفته است. ˈفروانهˈ می گوید که تاریخ سیاه اسراییل آکنده از انواع جنایات غیرقابل شمارش است.


مدیر اداره سر شماری اسرا می افزاید: میان عناصر یگان های ˈمینساداˈ و ˈنخشونˈ از جهت ماموریت، تمرین، تجهیزات و اهداف، تفاوتی وجود ندارد. اگرچه یگان ˈنخشونˈ برای شکجه زندانیان و یگان ˈمیتساداˈ برای نجات این زندانیان شکل گرفته است، اما هر دو واحد، امروزه برای شکنجه اسرا به کار گرفته می شود و عناصر هر دو یگان به انواع سلاح برای سرکوب اراده زنداینان مجهز شده اند. ˈفروانهˈ می گوید، این یگان ها از اسرا برای آزمایش سلاح های سری و همچنین برای آزمایش انواع داروها نیز استفاده می کنند.


** زندانی


این، تنها گوشه هایی از موارد نقض آشکار حقوق زندانیان فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی است، اما شکنجه در زندان های اسراییل، تنها محدود به زندانیان فلسطینی نمی شود، بلکه برخی از عواملی که در دستگاه اطلاعاتی این رژیم فعالیت می کردند هم از شکنجه، بی نصیب نمانده اند.


روزنامه الاخبار عربستان نوشت: تل آویو شاهد شرایط بحرانی و عکس العمل های بسیاری درباره وجود زندانیان سری در زندان های اسراییل است. این اقدامات بعد از فاش شدن خودکشی مزدور استرالیایی موساد افزایش یافته است. این مزدور در سال ۲۰۱۰ در زندان های اسراییل دست به خودکشی زد، اما هیچ کس از جزییات این اقدام اطلاع نداشت تا اینکه رسانه های استرالیا، هویت حقیقی و جزییات داستان وی را فاش کردند. اسراییل تلاش کرد تا این موضوع را سر پوش نهد و ˈبنیامین نتانیاهوˈ از مسوولان رسانه های اسراییل خواست تا برای سرپوش نهادن بر این مساله تلاش کنند.


بنا به نوشته روزنامه ˈالحیاتˈ عربستان، اعضای کنست اسراییل از مصونیت پارلمانی خود استفاده کردند و درباره وجود زندانیان سری در بازداشتگاه های این رژیم، سوالاتی را مطرح کردند.


سوال های مطرح شده از سوی اعضای کنست در مطبوعات اسراییلی بازتاب هایی را به دنبال داشت، به ویژه اینکه این سوالات به طور مستقیم از طریق شبکه کنست این رژیم پخش می شد و امکان جلوگیری از آن وجود نداشت. این مساله باعثشد تا عاملان این اقدام در تنگنا قرار گیرند.


بنا به گزارش شبکه خبری فلسطین، ˈاویگدر لیبرمنˈ رییس حزب ˈاسراییل خانه ماˈ، اعضای کنیست را که جزییات خودکشی زندانی(x) را بر ملا کرده اند، متهم کرد که برای ضربه زدن به امنیت اسراییل تلاش کرده اند. ˈلیبرمنˈ افزود: اعضای کنست با سازمان های تروریستی اعلام همبستگی و تلاش کرده اند تا قوانین مربوط به سانسور را نادیده بگیرند. بعد از اظهارات ˈلیبرمنˈ، ˈزهاوا غلوونˈ رییس حزب ˈمیرتسˈ گفت: لیبرمن، اصول نظام دموکراسی را درک نکرده است و دولت می بایستی جزییات خودکشی اسیر(x) را بیان می کرد.


این در حالی است که یکی از اعضای کنست به نام ˈاحمد الطیبیˈ که جزییات خودکشی زندانی ˈxˈ را بر ملا کرده است ˈلیبرمنˈ را در معرض انتقاد قرار داد و او را فردی نژادپرست و گستاخ توصیف کرد.


بنا به گزارش شبکه ˈای بی سیˈ استرالیا که تحقیق و گزارشی تلویزیونی درباره این مزدور سری پخش کرد، زندانی x، در زندان ˈایالونˈ در سلول انفرادی به سر می برد، قبل از زندانی شدن به مدت دو سال به عنوان مزدور برای موساد فعالیت کرده است. اسراییل تلاش کرده تا این حادثه را سر پوش نهد و وجود این مزدور را که به اسم ˈبن زایگرˈ شناخته می شود، پنهان کند. او در اسراییل از نام ˈبن آلونˈ استفاده می کرد، ولی بعد از اینکه دست به خود کشی زد به اسم زندانی X، شناخته می شود.


بنا به تحقیق استرالیایی مذکور که مطبوعات صهیونیستی هم در پرداختن به داستان بن زایگر به آن استناد کرده اند، این مزدور با وجود نظارت شدید توانسته است دست به خودکشی بزند، هر چند اصل علت مرگ مرموز وی مشخص نیست. علت زندانی شدن بن زایگر هم معلوم نشد. گفته می شود، حتی زندانبانان که بر سلول وی نظارت می کردند، هویت وی را ندانستند.


این بررسی استرالیایی، حاکی از آن است که دستگاه قضایی اسراییل هم دستوری را مبنی بر جلوگیری از انتشار هرگونه جزییات صادر کرده است وˈشین بتˈ هم برای سرپوش نهادن بر این موضوع، تلاش کرده است.


بنا بر گزارش های موجود، زندانی x، در سن ۳۴ سالگی در دسامبر سال ۲۰۱۰ دست به خودکشی زد، در یک مدرسه یهودی در ˈملبورنˈ درس خواند و سپس در رشته وکالت ادامه تحصیل داد. او حدود ۱۲ سال پیش به اسراییل رفت و در آنجا ازدواج کرد. این مزدور، در حالی که برای موساد به فعالیت می پرداخت، خود را به عنوان وکیل معرفی می کرد.


گزارش تلویزیون استرالیایی افزود که دستگاه اطلاعاتی استرالیا می داند که اسراییل، یهودیان استرالیایی را در موساد به کار می گیرد.


این گزارش حاکی است که این یهودیان به تغییر اسم یهودی خود اقدام می کنند و گذرنامه های جدید با نام دیگری برایشان صادر می شود که آنها را قادر می سازد تا به کشورهای عربی و اسلامی وارد شوند.


این گزارش تصریح می کند که وزیر امور خارجه وقت استرالیا از این مساله ابراز ناخرسندی کرده و از دولت اسراییل خواسته بود تا جزییاتی را در این زمینه ارایه دهد.


بنا به تعبیر روزنامه معاریو، رسوایی پرونده زندانی ˈxˈ مانند بهمنی بود که با سرعت عجیب، دستگاه اطلاعاتی اسراییل را تهدید کرد.


بنا به گزارش شبکه خبری ˈراشاتودیˈ روسیه، وکیل زندانی ˈxˈ از خودکشی موکلش در زندانی که تحت مراقبت شدید بوده، ابراز شگفتی کرده است.


ˈاویگدور ویلدمنˈ وکیل مزدور موساد گفته است که دو روز پیش از خود کشی در زندان با بن زایگر دیدار کرده است و در این زندانی، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه وی قصد خودکشی داشته باشد، به نظر نمی رسید.


ویلدمن که در گفتگو با رادیو ارتش اسراییل گفته است که چند روز قبل از این که زندانی، خودکشی کند در زندان ˈایالونˈ با این زندانی دیدار داشته است تا مشاوره ای را قبل از حاضر شدن در دادگاه به وی دهد. این وکیل گفته است که زندانی از وی خواسته است که وی را پیرامون چگونگی برخورد در دادگاه راهنمایی کند و او در طول دیدار منطقی به نظر می رسید و از نظر عاطفی هم در سطح خوبی بوده است. ویلدمن، اظهار شگفتی می کند که چگونه این زندانی که در طول شبانه روز تحت نظارت شدید بوده توانسته اقدام به خود کشی کند.


ˈویلدمنˈ گفته است از جزییات قضیه این زندانی و هویت وی آگاهی کاملی دارد، اما به دلایل قانونی از ذکر آن امتناع کرد، اظهاری که خود بر ابهامات پرونده قتل یا خودکشی این مزدور موساد می افزاید.


روزنامه ˈسیدنی هارلدˈ اشاره می کند، تحقیقاتی که استرالیا انجام داده، مساله خودکشی زندانی x را با ترور یکی از فرماندهان حماس را مرتبط می داند، زیرا مقامات دبی گفته اند، مزدورانی استرالیایی تبار هم در ترور ˈمحمود عبد الرووف مبحوحˈ یکی از فرماندهان حماس مشارکت داشته اند و استرالیا هم در همان زمان، دیپلمات اسراییل را طرد کرد.


یک تحلیل گر امور اسراییل در پایگاه ˈفلسطین الیومˈ گفت: اسراییل دوسال پیش مزدور موساد را اعدام کرد. علت اعدام وی این بود که او اسراییل را تهدید کرده بود که از موساد خارج خواهد شد و برخی از پرونده های سری را برای رسانه ها فاش خواهد کرد که یکی از این پرونده ها، ترور ˈ محمود المبوحˈ در دبی بود.


بنا به نظر این تحلیل گر فلسطین الیوم هم اکنون انتظار می رود که دبی از مقامات استرالیا درخواست مشارکت در معرفت هویت حقیقی این مزدور اسراییلی کند.


روزنامه صهیونیستی ˈیدیعوت آحارونوتˈ هم علت زندانی شدن وی را شبهاتی مثل جاسوسی، خیانت و فاش کردن اطلاعات سری می داند، همچنین ˈوورن ویدˈ از مسوولان دستگاه اطلاعاتی استرالیا گفته است فرد مذکور، گاهی اطلاعات سری حساس را فاش می کرد که فاش کردن آن، خطراتی امنیتی را برای اسراییل به همراه داشت.


** تاریخ آکنده از بازداشت های سری


پایگاه خبری ˈداماس پستˈ سوریه گزارش داد، تاریخ اسراییل آکنده از بازداشت های سری است. ˈ بن زیغرˈ اولین زندانی نبود که مقامات تل آویو در پشت میله های زندان وی را زندانی می کنند. او در زندانی منزوی بود و با دنیای خارج هیچ گونه ارنباطی نداشته است تا جایی که حتی وجود وی نیز انکار شد. سابقه اقدامات اینچنینی اسراییلی ها به دهه پنجاه قرن گذشته بر می گردد. ˈمردخای کیدارˈ مزدور وابسته به یگان ۱۳۱ در دستگاه اطلاعات نظامی بود که به اتهام قتل یکی دیگر از مزدوران که برای موساد در آرژانتین به فعالیت می پرداخت، بازداشت شد.


بازداشت ˈکیدارˈ در ۱۹۵۷ انجام شده است و مقامات تل آویو، او را به طور سری زندانی کردند و مساله زندانی بودن وی را پنهان کردند. تنها یک خبر که توسط روزنامه یدیعوت احرونوت به چاپ رسید و از زندان سری سخن به میان آورد باعثشد که مساله زندانی شدن وی بر ملا شود. ˈکیدارˈ به مدت ۱۷ سال در زندان های سری اسراییل بود و به وی لقب زندانی ˈکاˈ داده شد.


ˈشبتای کلمانتویچ ˈ، یهودی لیتوانی الاصل، یکی دیگر از زندانیانی بود که توسط دستگاه اطلاعاتی روس ها موسوم به ˈکا. گ. بˈ استخدام شد تا درعوض فعالیتش به وی اجازه داده شود که در سال ۱۹۷۱ از اتحاد جماهیر شوری به اسراییل مهاجرت کند. در اسراییل ˈکلما نتویچˈ در حزب ˈکارˈ به فعالیت پرداخت و معاون یکی از اعضای کنست بود، اما بعد از چند سال، به اتهام همکاری با دستگاه اطاعلاتی شوروی به مدت ۱۷ سال زندانی شد. او ۵ سال از عمر خود را در زندان سپری کرد، سپس به دلیل بیماری از زندان آزاد شد و برای اقامت در موسکو راهی این شهر شد، اما در این شهر توسط دو فرد ناشناس، ترور شد.


ˈمارکوس کلینبرگ ˈ یهودی لهستانی الاصل، یکی دیگر از زندانیان مخفی اسراییل بود. او در جنگ جهانی دوم در ارتش سرخ فعالیت کرد و بعد به رژیم صهیونیستی مهاجرت کرد، وارد ارتش شد و به درجه سروانی دست یافت، سپس به عنوان معاون مدیر انستیتوی مطالعات بیولوژیک انتخاب شد. او در سال ۱۹۷۷ زندانی شد و در هنگام تحقیق اعتراف کرد که به مدت ۲۰ سال در خدمت دستگاه اطلاعاتی شوروی بوده است و در بین اطلاعاتی که به شوروی ارسال کرده است، اطلاعاتی از تحقیقات بیولوژی و شیمیایی سری اسراییل را هم فاش کرده است.


جاسوس هسته ای مشهور به ˈمردخای وانونوˈ هم یکی از زندانیان سری اسراییل است که در سال ۱۹۸۶ از ایتالیا ربوده و به مدت ۱۸ سال به اتهام فاش کردن اسرار مربوط به پروژه های هسته ای اسراییل زندانی شد.


ˈاسحاق یعقوبˈ از دیگر زندانیان مخفی اسراییل است که به دلیل فاش کردن اسرار امنیتی اسراییل در کتابی که در مورد زندگی نامه خود نوشته است، در سال ۲۰۰۱ زندانی شد. نقطه مشترک در زندانی شدن این مزدوران، فاش شدن اسرار امنیتی است.