ازدواج دختران در ازای ۵۰۰ لیره

به گزارش افکارنیوز، شورای ملی زنان مصر با صدور بیانیه از گسترش ازدواج بین جوانان مصری با دختران آواره سوری در این کشور خبر داد و تاکید کرد که این اقدام نوعی تجارت انسان به حساب می‌آید.

شورای ملی زنان مصر ضمن محکوم کردن این ازدواج‌ها تصریح کرد که در یک سال گذشته ۱۲ هزار پسر مصری با دختران آواره سوری ازدواج کرده‌اند.

این نهاد غیر دولتی که در اروپا فعال است و از حقوق زنان حمایت می‌کند، اعلام کرده که دختران سوریه‌ای در ازای ۵۰۰ لیره حاضر به ازدواج می‌شوند.

شورای ملی زنان محمد مرسی رئیس جمهور مصر خواسته تا برای توقف این مسئله وارد عمل شود. همچنین نسخه‌هایی از این بیانیه برای «محمد ابراهیم» وزیر کشور و «احمد مکی» وزیر دادگستری ارسال شده تا نسبت به وضعیت بد معیشتی آوارگان سوری تدبیری انجام شود.

بنا بر گزارش‌ها بیش از ۶۰ هزار آواره سوری در مصر حضور دارند که اغلب آنها در محله‌های ۶ کتبر، القاهرة الجدیدة و دهم رمضان در حاشیه پایتخت مصر اسکان یافته‌اند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیش از این نیز بارها سازمان‌های بین المللی نسبت به وضعیت بد زنان و دختران سوری در اردوگاه‌های آوارگان هشدار داده بودند.

پیش از این گزارش شده بود که سربازان و مرزبانان ترکیه‌ای اقدام به سوء استفاده از دختران و زنان سوری می‌کنند. در اردن نیز آوارگان سوری از وضعیت بدی برخوردارند.

سازمان ملل اعلام کرده که برای تامین نیازهای آوارگان سوری به ۷۰۰ میلیون دلار نیاز دارد و کمک‌هایی که سازمان‌های بشر دوست برای آوارگان می‌فرستند تنها ۳۰ درصد از هزینه‌ها را در بر می‌گیرد.

پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱ با هدایت ترکیه، قطر و عربستان، سوری‌ها در مناطق درگیری از جمله حلب و حمص وادار به ترک خانه‌ها خود شدند و به اردوگاه‌های آوارگان در لبنان، اردن، عراق پناه بردند؛ بنا بر گزارش سازمان ملل متحد درحال حاضر یک میلیون آواره سوری در مناطق مختلف حضور دارند.

لبنان با ۳۳۲ هزار آواره سوری بالاترین عدد آوارگان سوری را در خود دارد، پس از این کشور اردن با ۳۲۴هزار آواره و پس از آن ترکیه، عراق و مصر هر یک به ترتیب با ۱۸۵ هزار نفر، ۱۰۶ هزار نفر و با ۶۰ هزار نفر اصلیترین میزبانان آوارگان سوری هستند.