جزیره ای که این روز ها خیلی مهم شده! + عکس

به گزارش افکارنیوز، مقام‌های پیونگ‌یانگ که گفته می‌شود دو موشک میان برد خود را در سواحل شرقی این کشور مستقر کرده‌‌اند گفته‌اند که در صورت به راه افتادن یک جنگ ایالت هاوایی و جزیره گوام را هدف حمله قرار خواهند داد. مجمع‌الجزایر هاوائی در اقیانوس آرام ایالت پنجاهم آمریکاست و خیلی‌ها نام آن و پایتخت و شهر مهم آن یعنی هونولولو را شنیده‌اند. جزیره گوام که در میان اخبار شبه جزیره کره این روزها نامش شنیده می‌شود اما شاید برای برخی ناشناخته باشد. این جزیره که حالا دولت آمریکا اعلام کرده که سامانه موشکی خود را در واکنش به تهدیدهای کره شمالی در آن مستقر می‌کند در‌واقع نزدیک‌ترین نقطه از خاک آمریکا به کره شمالی است و موشک‌های پیونگ یانگ به راحتی می‌توانند به آن برسند. هاوایی اما فاصله‌ای حدود ۷ هزار کیلومتر با کره شمالی دارد و به همین خاطر آن دسترسی به آن برای کره شمالی سخت‌تر است.



گوآم که پایتخت آن هاگاتنا است یکی از مناطق خودگردان آمریکا و بخشی از خاک این کشور به حساب می‌آید که فاصله آن با کره شمالی حدود ۳ هزار کیلومتر است. جمعیت این جزیره در اقیانوس آرام با مساحتی حدود ۵۴۱ کیلومتر مربع حدود ۱۸۰ هزار نفر است. تا سال ۱۸۹۸ میلادی این جزیره توسط اسپانیا کنترل می‌شد. پس از پایان جنگ آمریکا و اسپانیا در جریان برگزاری کنفرانس صلح و پیمان پاریس در ۱۰ دسامبر ۱۸۹۸، اسپانیا از مطالبات خود در کوبا دست کشید و گوام را به آمریکا واگذار کرد. البته ساکنان گوام که حالا هدف تهدیدهای کره شمالی قرار گرفته‌اند چندان هم با جنگ ناآشنا نیستند. با شروع جنگ جهانی دوم هم به مدت دو سال و نیم این جزیره را تصرف کردند اما در ۲۱ جولای سال ۱۹۴۴ آمریکایی‌ها بار دیگر کنترل آن را به دست گرفتند.



در حال حاضرفرماندار این جزیره که تحت ریاست جمهوری باراک اوباماست ادی کالو است. مهمترین درآمد ساکنان و دولت محلی گوام در میان اقیانوس آرام که برخی آن را یک بهشت روی زمین می‌خوانند از گردشگری است. پس از گردشگری اما مهمترین منبع مالی این جزیره از پایگاه‌های نظامی آمریکا و حضور نیروهای این کشور است. حدود ۲۹ درصد مساحت این جزیره که به ۱۹ بخش تقسیم شده را پایگاه‌های نظامی آمریکا تشکیل می‌دهد و واشنگتن آن را به یکی از مراکز مهم نیروهای خود در اقیانوس آرام تبدیل کرده است.



تهدیدهای کره شمالی درباره حمله هستهای به خاک آمریکا هم حالا باعث شده مقامهای واشنگتن به این بهانه درصدد استقرار سامانه موشکی خود در این جزیره باشد که باعث نگرانی چین و روسیه شده است. گزارشها نشان میدهد که اما هنوز مردم این جزیره که حالا هتلها و سواحل آن پر از گردشگر است به زندگی عادی خودشان ادامه میدهند.تنها مورد غیر عادی در این جزیره چادرهای کمکهای امدادی است که در نقاط مختلف آن مستقر شدهاند.هر چند خیلیها میگویند که تهدیدهای کره شمالی فقط لفاظی است اما گوام که جزیرهای آرام برای گردشگران است بدون شک راحتترین هدف در خاک آمریکا برای کره شمالی خواهد بود.