انتقاد کاخ کرملین از لیست سیاه آمریکا

به گزارش افکارنیوز، اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اولین اظهارات از سوی دفتر پوتین پس از ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌های ۱۸ تن از اتباع روسیه تحت «قانون مگنیتسکی» مصوب کنگره آمریکا در سال گذشته میلادی محسوب می‌شود.

اکثر این ۱۸ تبعه روسیه در جریان روند دادرسی «سرگئی مگنیتسکی»، وکیل افشاگر روس که در سال ۲۰۰۹ میلادی در زندان مسکو درگذشت، دخیل بودند. این حادثه موجب مخدوش شدن روابط میان مسکو و واشنگتن شده است.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنگوی دفتر پوتین گزارش داد: این یک مداخله مستقیم در امور روسیه محسوب می‌شود. پرونده این وکیل نباید به هیچ وجه در خارج از کشور روسیه مطرح شود. این روند برای ما غیرقابل قبول است و آن را هیچ‌گاه نمی‌پذیریم.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه هفته جاری تحت «قانون مگنیتسکی» ملزم به انتشار فهرست این افراد شد که بر اساس آن نگرانی‌ها در خصوص اجرای قوانین و رعایت حقوق بشر در روسیه در مرکز توجه قرار گرفته‌اند.

همچنین دولت روسیه نیز به تلافی اقدام دولت آمریکا روز شنبه نام ۱۸ آمریکایی را در فهرست سیاه قرار داد که تحت قانون امضا شده در ماه دسامبر سال گذشته میلادی توسط پوتین از ورود به مسکو منع می‌شوند. این افراد به نقض حقوق روس‌ها در آمریکا متهم هستند.

این در حالیست که سخنگوی پوتین، دولت آمریکا را «مقصر و آغازگر» این روند دانست و اعلام کرد که این موضوع می‌تواند به دور از مسائل امنیت جهانی که بسیار هم مهم هستند، مورد توجه مسکو و واشنگتن قرار گیرد.

انتشار فهرست سیاه باعثافزایش تنش‌ها میان دو کشور پیش از سفر تام دانیلون، مشاور ارشد کاخ سفید و مشاور امنیت ملی اوباما شده که قصد دارد امروز(دوشنبه) با مقام‌های ارشد روس دیدار کند.

مشاور ارشد امنیت ملی رئیسجمهوری آمریکا احتمالا در این سفر در خصوص برنامههای آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپا به گفتوگو میپردازد.