واکنش‌های جهانی به انفجارهای بوستون

به گزارش افکارنیوز، صدراعظم آلمان با وابستگان و خانواده‌های قربانیان انفجارهای بوستون ابراز هم‌دردی کرد و گفت: هیچ بهانه‌ای این حمله‌ی پلید به انسان‌های بی‌گناه را توجیه نمی‌کند، انسان‌هایی که برای شرکت در یک مراسم ورزشی صلح‌آمیز گرد‌ آمده بودند.

صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد که " هر چه زودتر عامل یا عاملان این حادثه شناسایی و مجازات شوند. "

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان نیز اظهار داشت که انفجارهای بوستون " شوک عمیقی " بر او وارد کرده‌اند. او ضمن ابراز همدردی با مجروجان و خانوداده‌های آنان گفت: " آنچه که قرار بود برای ده‌ها هزار دونده و صدها هزار تماشاچی جشن ورزشی شادی‌برانگیزی باشد، به یک تراژدی تبدیل شد. "

روز دوشنبه دو انفجار پیاپی در جریان دوی ماراتن بوستون دست‌کم سه کشته و بیش از ۱۴۰ زخمی برجای گذاشتند. به گزارش رسانه‌های آمریکایی بیشترین تعداد زخمی‌ها از تماشاگران مسابقه ماراتن بودند. حال ۱۷ تن از آنان وخیم گزارش شده است.

اف بی آی از مردم خواسته است، فیلم‌های ویدیویی خود از ماراتن را کنترل کنند و در صورت مشاهده‌ی حرکات شک‌برانگیز با پلیس تماس بگیرند

روز سه‌شنبه همچنین کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده‌ ساست خارجی اتحادیه‌ اروپا و مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا در پیام‌های جداگانه‌ای انفجارهای بوستون را محکوم کردند. شولتس در پیام تویتر خود نوشت: برای تروریسم هیچ گونه توجیهی وجود ندارد، ما در کنار دوستان آمریکایی‌مان ایستاده‌ایم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انفجارهای بوستون را " جنایتی که نشانه‌ بربریت است " خواند و از جهانیان خواست، برای مبارزه با تروریسم، به‌طور هماهنگ عمل کنند. پوتین در نامه‌ی تسلیت به همتای آمریکایی خود آمادگی کشورش برای تحقیق و تجسس در باره‌ی این حادثه را اعلام کرد.

پیشتر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، نیز در واکنش‌هایی جداگانه نسبت به وقوع حادثه بوستون ابراز تاسف نموده و همدردی خود را با آسیب دیدگان و خانواده‌های آنها ابراز کرده بودند.

به گزارش دویچه وله، بارا ک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا انفجارهای بوستون را " حملات برنامه‌ریزی شده " نامید و به هم‌وطنانش هشدار داد، در رابطه با محکوم‌نمودن عاملان و آمران این حادثه تعجیل نکنند. او گفت: " ما هنوز به همه‌ پاسخ‌ها دست پیدا نکرده‌ایم. "

اندکی پس از اظهارات باراک اوباما، کاخ سفید انفجارهای بوستون را حمله‌ای تروریستی خواند.

انفجارهای خونین در مسابقه ماراتون بوستون چهارمین سوءقصد تروریستی در یک رویداد بزرگ ورزشی است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و پاپ فراتسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز نسبت به انفجارهای بوستون واکنش نشان دادند. بان کی‌مون گفت: " این خشونت بی‌معنا از این جهت هولناک‌تر است که در جریان رویدادی ورزشی رخ داده است. رویدادی که به سبب آن مردم از کشورهای مختلف برای به نمایش گذاشتن نوعی از همبستگی گردهم می‌آیند. "

پاپ فرانسیس از شهروندان آمریکایی خواست، آرامش خود را حفظ کنند و بدی را با بدی پاسخ ندهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پلیس فدرال ایالات متحده(اف بی آی) در رابطه با انفجارهای بوستون یک دانشجوی عرب را مورد بازجویی قرار داده است. در این گزارش آمده است که به احتمال زیاد منزل این دانشجو نیز بازرسی شده و پلیس چند کارتن از منزل او خارج کرده است.

خبرگزاری آلمان تاکید میکند که دانشجوی سعودی دستگیر نشده است و هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای بوستون را به عهده نگرفته است.