به گزارش افکارنیوز به نقل ازپرس تيوي ،سعد حريري نخست وزير موقت لبنان در اظهاراتي مخالف حزبالله، تنها جريان داراي صلاحيت براي در اختيار داشتن سلاح در کشور را دولت دانسته و تاکيد کرده است که تنها دولت ميتواند براي آغاز جنگ و اقدام نظامي تصميمگيري کند.

حریری در سخنرانی تلویزیونی جمعه(۲۰ اسفند)، ضمن دعوت از حامیان خود برای شرکت در راهپیمایی یک‌شنبه(۲۲ اسفند) که وی آن را مخالفت با " تسلیحات غیرمجاز " می‌خواند، این تظاهرات را نشانه حمایت مردم لبنان از دولت و نیروهای مسلح دولتی به عنوان تنها مرجع مدافع کشور عنوان کرده است.

ائتلاف ۱۴ مارس و سعد حریری به تازگی با انتشار بیانیه‌ای به صراحت با جنبش مقاومت حزب­الله که نیروهای­ آن نقشی مؤثر در دفع حملات و تجاوزات رژیم اسرائیل داشته­اند، مخالفت کرده‌اند.

مخالفت آشکار حریری با جنبش مقاومت اندکی پس از بازگشت وی از عربستان سعودی به اوج رسیده است و احتمال می‌رود که ریاض به حمایت از ائتلاف ۱۴ مارس و حریری بپردازد.

این در حالی است که بسیاری از تحلیل‎گران سیاسی بر این باورند که با توجه به مقاومت تمام عیار حزب‌الله در مقابل حملات و تجاوزات رژیم اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه غزه در سال ۲۰۰۶، درصورتی که حریری برای خلع سلاح حزب‌الله تلاش کند، اکثریت مردم و سیاست‎مداران لبنان، حامی جنبش مقاومت خواهند بود.

گفتنی است، حزب‌الله بارها تنها هدف برخورداری جنبش مقاومت از تسلیحات نظامی را دفاع در مقابل حملات نابه‎هنگام رژیم اسرائیل و حفظ آزادی و استقلال لبنان اعلام کرده است.

گزارش خبرنگار پرس تی‌وی از بیروت می‌افزاید که مناقشات و مناظرات سیاسی بر سر نقش دفاعی حزب‌الله در محافل و مراکز تجمع مردم در خیابا‌ن‌های بیروت قابل مشاهده است.

تنش‌های سیاسی میان احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان در حالی رو به گسترش است که جنگنده‌های هوایی رژیم سرائیل هر روز با پرواز بر فراز آسمان لبنان، حریم هوایی این کشور را نقض و مردم لبنان را تهدید می‌کنند.

در همين حال، کارشناسان مسائل نظامي، حزبالله را با توجه به ايستادگيهاي پيشين در قبال رژيم اسرائيل، تنها توان نظامي قابل اتکا در مقابل حملات احتمالي اسرائيل به لبنان ميدانند.