مواضع ضد اسرائیلی اردوغان

به گزارش افکارنیوز، پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل در گزارشی به روابط میان اسرائیل و ترکیه پرداخته و نوشته است نخست‌وزیر ترکیه تنها برای آنکه جامعه مسلمان ترکیه را راضی نگه دارد، مواضع ضداسرائیلی اتخاذ می‌کند.

روابط میان ترکیه و رژیم‌صهیونیستی از سال ۲۰۱۰ و پس از حادثه حمله نظامیان صهیونیست به کشتی مرمره، به ظاهر تیره شد. کشتی مرمره حامل فعالان صلح ترک، بود و برای شکستن حصر غزه راهی این منطقه شده بود. در آن حادثه ۹ تبعه ترک کشته شدند.

پس از این حادثه ترکیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عذرخواهی تل‌آویو و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان مشروط کرد. اقدامی که ماه گذشته از سوی اسرائیل انجام گرفت و حالا معاون اردوغان «بولنت آرنیک» عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل را خواستار شده است. قرار است هفته آینده نمایندگانی از ترکیه و اسرائیل برای تعیین میزان غرمات پرداختی به خانواده‌های قربانیان حادثه مرمره، دیدار کنند.

تایمز اسرائیل در این مورد نوشته است: مسئله اصلی برای رسیدن به توافق این است که به هریک از ۹ خانواده چقدر باید پرداخت شود.

این پایگاه افزوده است: منابع ترکیهای گفتهاند که اکثر صحبتهای اردوغان در حمایت قاطع از فلسطینیها، از جمله اعلامیه وی برای سفر ماه آینده به غزه، تنها برای راضی کردن جامعه مسلمانان ترکیه عنوان میشود.