آخرین خبرها مربوط به ساعت ۱۲:۰۰ به وقت ژاپن (ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ایران)

به گزارش خبرآن لاین، پس از زلزله ۹ ریشتری و سونامی ویرانگر روز جمعه در ژاپن، نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما به‌دلیل آسیب‌های ناشی از زلزله و سونامی دچار مشکل در سیستم‌های خنک‌کننده راکتور شد. پس از انفجار طبقه فوقانی سازه راکتور شماره ۱ در روز شنبه، مقامات ژاپنی تلاش کردند با تزریق آب دریا و اسید بوریک، قلب این راکت را خنک و واکنش‌های هسته‌ای را متوقف کنند. مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که فشار اتاقک راکتور شماره۱ ثابت شده و به‌زودی تزریق آب دریا از سر گرفته خواهد شد.

نیروگاه هسته‌ایروز گذشته، راکتور شماره ۳ نیز نشانه‌های افزایش فشار را بروز داد و به‌همین دلیل، مهندسان بخشی از بخار آب رادیواکتیو را به طبقه فوقانی راکتور منتقل کردند تا فشار به حالت عادی بازگردد. اما به دلیل واکنش زیرکونیوم موجود در پوشش میله‌های سوخت با بخار داغ، گاز هیدروژن فراوانی تولید شده بود که در تماس با اکسیژن هوا منفجر شد.

به گزارش خبرگزاری کیودو، سه نفر در اثر این انفجار زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدهاند. به گفته مقامات رسمی، سطح مواد رادیواکتیو قبل و بعد از این انفجار تغییر چندانی نکرده و این بدان معنی است که عامل انفجار فقط ترکیب هیدروژن و اکسیژن بوده است. عملیات خنکسازی راکتور شماره ۳ با استفاده از آب دریا و اسید بوریک کماکان ادامه دارد.