اطلاعاتي که آژانس بين المللي انرژي اتمي از مسئولان ژاپني دريافت کرده، از ميزان تشعشي بالاتر از ۴۰۰ ميلي سيورت در هر ساعت در نيروگاه فوکوشيما حکايت دارد".

به گزارش پرس تی وی به نقل ازخبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در بیانیه‌ای به نقل از مقامات ژاپنی اعلام کرد، این امکان وجود دارد که آتش بر اثر انفجار هیدروژن به وجود آمده باشد ".

افزون بر این، آژانس مطلع شده است که حوضچه نگهداری سوخت استفاده‌شده در رآکتور چهارم نیروگاه فوکوشیما آتش گرفته است و مواد رادیواکتیو در پی این حادثه به طور مستقیم وارد اتمسفر شده است.

در پی وقوع سونامی در شمال شرق ژاپن و بعد از انفجار در سومین رآکتور نیروگاه فوکوشیما و آتش گرفتن چهارمین رآکتور این نیروگاه که روز سه شنبه(۲۴ اسفند) اتفاق افتاد، مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای وارد فضا شده است.

مقامات آگاه ژاپنی می‌گویند که دمای دو رآکتور دیگر نیز کمی افزایش یافته است و مهندسان برای کاستن از خطر ذوب سوخت هسته‌ای تلاش می‌کنند.

نائوتو کان نخست وزیر ژاپن پیش از این گفته بود که خطر فراوان نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه فوکوشیما وجود دارد.

وی همچنین تأکید کرد که همه شهروندان ژاپنی تا ۲۰ کیلومتری نیروگاه باید از منطقه دور شوند و ۱۴۰ هزارتن دیگر که در فاصله ۳۰ کیلومتری نیروگاه زندگی می‌کنند، نباید از خانه‌های خود خارج شوند.

بر اساس گزارش ها، پایتخت ژاپن توکیو نیز شاهد انتشار مواد رادیواکتیو بوده است اما به گفته مقامات، افزایش این مواد به اندازه‌ای نیست که ۳۹ میلیون نفر جمعیت این شهر و حومه آن را تهدید کند.

رسانه‌های محلی به نقل از مقامات ژاپن خبر داده‌ا‌ند که سطح مواد رادیو اکتیو در استان سایتاما نزدیک توکیو، ۴۰ برابر بیشتر از میزان طبیعی است.

دولت ژاپن هشدار داده است که سطح بالاي مواد راديو اکتيو براي سلامت مردم خطرناک است.