اختلاف شدید مقامات صهیونیستی بر سر مقابله با برنامه هسته ای ایران
گروه بین الملل:

برخی از مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی از قبیل اهود اولمرت در یک کنفرانس سیاسی در نیویورک از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در مقابل برنامه هسته‌ای ایران و نشان دادن آن به عنوان «خطری حیاتی» برای اسرائیل به شدت انتقاد کردند.

به گزارشافکارنیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیست ها، در دیدار ماه گذشته در بیت‌المقدس با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و نیز پس از آن در سفر هفته گذشته به لندن از «خطر حیاتی» برنامه هسته ای ایران برای اسرائیل سخن گفت.

یک مقام ارشد پیشین اسرائیلی نیز مدعی شد که ایران پیشاپیش از «خط قرمز» تعیین شده اسرائیل در برنامه هسته ای آن عبور کرده است.

اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، در این همایش گفت: نتانیاهو درباره حیاتی بودن خطر ایران و ادعای عبور این کشور از «خط قرمز» اغراق می‌کند.

اولمرت افزود: " اینکه برنامه هسته‌ای ایران مرتبا با مشکلات فنی روبرو می شود که هر مشکل نیز، مدتی پیشرفت این طرح‌ها را با تاخیر روبرو می‌کند و مانع از تحقق همه خواسته‌های اتمی ایران می‌شود، کار عوامل و کسانی است که از سالها قبل فکر کردند که باید چه تدابیری بیندیشند، و این مشکلات برای ایرانی‌ها، هیچگاه اتفاقی نیست "

برخی ناظران می‌گویند، اولمرت با این اظهارات به دنبال آن است تا خود را عامل وقوع بروز مشکلات و موانع فنی در تاسیسات هسته‌ای ایران جلوه دهد؛ امری که مئیر داگان رییس پیشین موساد نیز چند بار به طور تلویحی به آن اشاره کرده بود.

داگان نیز در این کنفرانس مدعی شد که اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه هسته ای بودن ایران تنها به ضرر اسرائیل است، به شکل‌ گیری اجماع در تلاش‌های جهانی برای مقابله با ایران لطمه زد.

مئیر داگان که چند سال پیش، اندک زمانی پس از کناره گیری از ریاست هشت ساله موساد با انتقادهای تند از نتانیاهو جامعه اسرائیل را تکان داد، در کنفرانس نیویورک تاکید کرد که از این جنجال پشیمان نیست زیرا دیدگاه هایش همان است که بود.


داگان این را نیز گفت که خوب بود باراک اوباما برای مثال در عربستان سعودی می‌گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران، هسته‌ای شود نه زمانی که ماه گذشته به اسرائیل آمد.

اینها در حالی است که ژنرال ذخیره گابی اشکنازی، رییس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل، که او نیز از مخالفان سیاست‌های نتانیاهو در ارتباط با ایران بوده است، در کنفرانس جروزالم پست در نیویورک گفت: در صورت حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، اسرائیل از عهده مقابله با عواقب آن برخواهد آمد.

ژنرال ذخیره عاموس یادلین رییس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل که اکنون رییس پژوهشگاه امنیت ملی هرتصلیا است گفت که نمی‌بایست برای ایران «خط قرمز» تعیین می‌شد همان گونه که نباید در ارتباط با هیچ معضل دیگر جهانی «خط قرمز» کشید، زیرا این رویه دست دولت‌ها و سیاستمداران را می‌بندد و تعلل در رعایت قول مربوط به عمل در صورت «عبور از خط قرمز» نیز موجب بی‌اعتمادی بزرگی می‌شود.

این سخنان انتقادی مقامات پیشین مهم اسرائیل از نتانیاهو در حالی است که نخست وزیر اسرائیل گفته است هفته آینده در سفر به چین با سران پکن در باره «خطر حیاتی ایران برای اسرائیل» با آنها گفت‌وگو می‌کند.

دولت آمریکا از اسرائیل خواسته است تا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران صبور باشد و تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد ایران درخواست برقراری تحریم‌های فلج کننده‌تر علیه ایران را مطرح نکند.