خارطوم به ناچار به جنگ با شورشیان وارد شد

به گزارشافکارنیوز، «عبدالرحیم حسین» وزیر دفاع سودان در گفت‌وگو با روزنامه الرای العام این کشور چاپ امروز شنبه درباره درگیری نیروهای مسلح سودان با شورشیان در دو استان کردفان جنوبی و نیل آبی گفت: جنگ گزینه‌ای بود که به ناچار به آن وارد شدیم.

وی افزود: زمانی که شورشیان دیگر راه‌های حل اختلاف را به شکست سوق دادند جنگ آخرین و بدترین مرحله دیپلماسی سودان در قبال شورشیان انتخاب شد.

وزیر دفاع سودان از جنبش‌های شورشی خواست که با استفاده از تجربیات جنگ جنوب که با مذاکره خاتمه یافت خطرات جنگ و درگیری را درک کرده و به گفت‌وگو رو بیاورند.

محمد حسین ادامه داد: پیش بینی می‌شود با قطع ارتباط دولت سودان جنوبی با شورشیان و توقف حمایت‌ها از جنبش‌های شورشی اوضاع مناطق جنوبی سودان رو به بهبود باشد.

وزیر دفاع سودان تاکید کرد که این کشور قصد داد با قطع همه ریشه‌های منابع حمایت از جنبش‌های شورشی برای تضعیف آنها کار کند تا صلح در مناطق جنوبی محقق شود.

از سوی دیگر منابع بلندپایه در استان کردفان جنوبی به روزنامه «آخر لحظه» این کشور خبر دادند که نیروهای ارتش سودان به ورودی شهر ابوکرشولا در کردفان جنوبی رسیده‌اند، منطقه‌ای که در اشغال نیروهای شورشی جبهه انقلابی است.

این منابع گفتند که ارتش سودان همه منطقه ابوکرشولا را محاصره کرده و ورودی‌ها و خروجی‌های شهر را تحت سیطره خود دارد.

به گفته این منابع ارتش سودان تا ساعاتی دیگر ابوکرشولا را از اشغال شورشیان خارج می‌کند.

روزنامه «آخر لحظه» تاکید کرد که نیروهای مسلح سودان قرار است پس از آزادسازی ابوکرشولا برای بازپس گیری منطقه کاودا از شورشیان به پیشروی خود ادامه بدهند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که در پی پایان درگیری نیروهای مسلح سودان با شورشیان و بیرون راندن آنها از ام روابه کردفان شمالی در قلب کشور سودان، نیروهای ارتش در این شهر مستقر شدند و آرامش به این شهر بازگشته است.

ام روابه شنبه گذشته برای اولین بار هدف حمله شورشیان جبهه انقلابی قرار گرفت و موجب از سرگیری جنگ دولت سودان با این شورشیان شده است.

این در حالی است که یک روز پیش از حمله شورشیان به ام روابه دولت خارطوم با شورشیان جنبش خلق شاخهای از جبهه انقلابی در حال مذاکره در آدیس آبابا بود.