به گزارش افکارنیوز، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، " پارک گئون های "، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی وارد نیویورک شد و از آنجا برای شرکت در نخستین نشستش با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به واشنگتن می‌رود. این سفر نخستین سفر برون مرزی پارک گئون های از فوریه سال جاری میلادی که زمام امور کشور را به دست گرفته، محسوب می‌شود و بر اهمیت ائتلاف سئول و واشنگتن تاکید می‌کند.

این نشست کاخ سفید برای روز سه‌شنبه برنامه‌ریزی شده و احتمالا مسائل دو طرفه بحث‌انگیزی را در بر خواهد داشت.

معاون ارشد رئیس‌جمهور در امور خارجی و امنیت ملی کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت: این نشست فرصتی است برای افزایش همکاری در خصوص مسائل بن بست اتمی و دیگر مسائل مربوط به کره‌شمالی تا اینکه به پایان برنامه‌های اتمی پیونگ یانگ دست یابیم و حمایت آمریکا از سیاست‌های مهمی که پیش گرفته‌ایم را جلب کنیم. این سیاست‌ها شامل روند صلح در شبه جزیره کره است.

این روند اعتمادسازی اساسا یک رویکرد دو سویه با کره شمالی است. رئیس‌جمهوری کره جنوبی تحت این سیاست اقدام جدی علیه هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز را متعهد شده و در عین حال خواستار مذاکره و تبادل نظر در خصوص افزایش اعتماد و کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره شده است.

همزمان با اینکه کره شمالی دست از لفاظی‌های جنگ طلبانه خود برداشته و صحبت در خصوص احتمال مذاکره با واشنگتن را آغاز کرده، این نشست برگزار می شود.

پارک گئون های در جریان نشستی در نیویورک با حضور مهمانان کره جنوبی گفت، سئول درها را برای مذاکره با کره شمالی باز گذاشته و این در حالی است که آمادگی خود برای رویارویی با هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز را حفظ کرده است.

وی افزود: کره شمالی باید دست از اقدامات تحریک‌آمیز خود برداشته و از خط مشی که جامعه بین‌الملل تعیین کرده، پیروی کند و در آن موقع راهی برای توسعه روابط دو کره از طریق روند اعتمادسازی در شبه جزیره کره باز خواهم کرد.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد: کشور ما در حالی که موضع امنیتی قوی و دقیق خود را حفظ کرده و به همکاری‌های گسترده خود با جامعه بین‌الملل از جمله چین و آمریکا ادامه می‌دهد، با شرایط حاضر در کشور نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

وی در ادامه گفت، با وجود تنش‌های امنیتی اقتصاد کره جنوبی و بازار مالی‌اش همچنان با ثبات است و کمپانی‌های این کشور در داخل و خارج نیز برنامه‌های جدید سرمایه‌گذاری در سئول را اعلام کرده‌اند. اقتصاد سئول به قدری قوی است که می‌تواند در مقابل تهدیدات کره شمالی مقاومت کند.

معاون ارشد رئیس‌جمهوری کره جنوبی در امور خارجی و امنیت ملی اعلام کرد: انتظار می‌رود که سئول و واشنگتن در جریان این نشست همکاری‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهند و برای تغییر این ائتلاف به " شرکای جهانی " با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این نشست در خصوص تحقق معاهده تجارت آزاد میان این دو کشور و افزایش همکاری‌ها در خصوص استفاده صلح آمیز انرژی اتمی نیز صحبت می‌شود.

سئول تحت توافقنامه همکاری اتمی دو جانبه با واشنگتن که در سال ۱۹۷۴ امضا شده، حق فرآوری سوخت مصرف شده اتمی و غنی‌سازی اورانیوم برای تامین برق را ندارد.

پارک گئون های قرار است امروز پیش از سفر به واشنگتن با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل دیدار کند. همچنین قرار است که وی در واشنگتن در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند.