به گزارشافکارنیوز، محمود الزهار گفت: جنبش فتح وقتی کنترل باریکه غزه را در دست داشت، نام ۱۶۲ هزار نفر - از جمله اعضای مقاومت - را به دستگاه های امنیتی نظام سابق مصر داده بود که از عبور آنان جلوگیری شود و علی رغم تحولات سال های اخیر در مصر و هماهنگی های صورت گرفته بین دو طرف، به دلیل تداخل اقدامات امنیتی از سوی مصر در گذرگاه رفح هنوز مشکلاتی را در این زمینه شاهد هستیم.


الزهار خاطرنشان کرد: درباره گذرگاه رفح دو نکته اصلی وجود دارد؛ یکی تفاهمنامه ای که رژیم سابق مصر با دخالت محمد دحلان(رئیس سابق سرویس اطلاعاتی تشکیلات خودگردان، فعال در مصر) با طرف اسرائیلی در سال ۲۰۰۵ امضا کرد که طبق آن نیروهای دولتی باید در گذرگاه رفح حاضر باشند و عبور از آن فقط بعد از مشورت با طرف اسرائیلی میسر است. به همین منظور خطوط تلفنی ویژه ای برای تماس فوری با اسرائیلی ها قرار داده شده بود واین وضع تا زمان خروج اشغالگران از باریکه غزه ادامه داشت.


نکته دوم، تفاهمنامه میان طرف اسرائیلی با مصر در دوران مبارک است که به توافقنامه " محور فیلادلفیا " معروف شد و منظور از آن فاصله ۱۴ کیلومتری میان غزه جنوبی و سینا بود. این توافقنامه هم حاوی شرایط و ضوابطی بود که اسرائیل هنوز مصر را به رعایت آنها ملزم می کند.

الزهار ادامه داد: این که مصر در حال حاضر یکی از طرفین مختار در این توافقنامه شناخته نشده، باید اصلاح شود و تا زمانی که مصر توافقات خود را با طرف اسرائیلی اصلاح نکند، موضوع گذرگاه رفح و مشکلات آن حل نخواهد شد.



وی ضمن اشاره به این که اوضاع این گذرگاه نسبت به زمان مبارک تغییرات زیادی کرده، ابراز امیدورای کرد اوضاع بهتر شود، زیرا همه کسانی که عبورشان ممنوع بود هنوز هم به شرط هماهنگی قبلی می توانند عبور کنند و این امر مشکلاتی را به وجود می آورد.

الزهار خاطرنشان کرد: این هماهنگی ها به دلیل همکاری های دستگاه اطلاعاتی مصر با اسرائیل بود تا مانع عبور برخی شخصیت ها شود که تهدیدی علیه مصر محسوب می شدند.


وی با اشاره به این که امروزه عبور و مرور تسهیل شده، یادآور شد: اما هنوز هم اشتباهاتی رخ می دهد که باعثایجاد مشکلاتی شده است.

عضو ارشد حماس، امضای توافقنامه های جدیدی بر اساس اوضاع جدید را خواستار شد که از جمله آنها می توان به بیرون راندن اشغالگران از غزه در سال ۲۰۰۵ و انقلاب مصر و تشکیل دولت جدید در این کشور اشاره کرد.


الزهار گفت: مسائل مربوط به رفح نمی تواند بدون تصمیم مصر حل وفصل شود، مخصوصا که در این کشور یک دولت قدرتمند مبتنی بر انتخابات پارلمانی تشکیل شده که می تواند سیاست مشخصی را درباره گذرگاههای میان مصرو همسایگانش - به خصوص نوار غزه - تعیین کند.
از سوی دیگر الزهار ضمن رد ادعای رسانه ها مبنی بر ارتباط حماس با وقایع سینا، خاطرنشان کرد: طول مرز غزه با سینا بیش از ۱۴ کیلومتر نیست.