نگرانی ترکیه از افزایش تنش در مرزهای خود با سوریه

به گزارش افکارنیوز، از زمانی که بحران سیاسی و جنگ داخلی سوریه آغاز شده است برای نخستین بار است عملیاتی تروریستی چنین مرگبار در یک شهر مرزی ترکیه در نزدیکی سوریه رخ می دهد. در این عملیات تروریستی دو خودروی بمب گذاری شده در شهرکوچک ریحانلی در چند کیلومتری مرز سوریه منفجر شد که درنتیجه آن تاکنون بیست نفرکشته و چهل و شش نفر زخمی شده اند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با نگرانی از این حادثه درباره افزایش خشونت ها و تنش در مرزهای کشورش با سوریه ابراز نگرانی کرد.

این دو خودروی بمب گذاری شده با فاصله پانزده دقیقه از هم منفجر شدند. خبرنگار این شبکه در گزارشی از استانبول در همین باره اعلام کرد یکی از خودروهای بمب گذاری شده در مقابل شهرداری شهر ریحانلی و دیگری در مقابل اداره پست منفجر شدند. اگرچه هنوز معلوم نیست این انفجارها کار کیست، اما همین که وزیر کشور و بهداشت ترکیه عازم این شهر شده اند نشان می دهد انفجار ها خیلی شدید بوده است.

خبرنگار فرانس بیست و چهار در این باره گفت، این انفجارها از همین حالا موجب به راه انداخته شدن موجی از ترس و تنش در ترکیه شده است. وی افزود اندک زمانی بعد از انفجار خودروهای بمب گذاری شده، خودروهای تخریب شده ای مشاهده شد که پلاک سوریه بر روی آنها بود.

وی افزود، این مسئله از آنجا مهم است که ساکنان ریحانلی از ترک های علوی هستند و اصولا طرفدار بشار اسد هستند که ریشه بیشتر آنها نیز به سوریه بر می گردد. درنتیجه آنها با ورود آوارگان سنی سوریه که مخالف بشار اسد هستند به شهرشان خوشحال نیستند. از طرفی نخستین بار نیست که عملیات تروریستی در ریحانلی صورت می گیرد. در ماه اکتبر سال دو هزار و دوازده نیز یک گلوله خمپاره به خانه ای در این شهر اصابت کرد که در نتیجه آن پنج نفر جان خود را از دست دادند.چیزی که اکنون مایه نگرانی ترکها شده این است که مبادا این مناقشه از کنترل خارج شود.از این رو، احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که هم اکنون سرگرم دیدار از آلمان است بلافاصله به این حادثه واکنش نشان داد و از ساکنان این شهر خواست خونسردی خود را حفظ کنند.