به گزارش افکارنیوز، اطلاعاتی که قرار است از دستگیر شدگان مرتبط با این انفجارها که منجر به کشته شدن ۴۶ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد منتشر شود می تواند بر ابعاد این فشار بیفزاید و بر نحوه مذاکره و تصمیم گیری آمریکا و آنکارا درباره بحران سوریه تاثیر گذار باشد.

ترکیه تاکنون افرادی را در ارتباط با این انفجارها دستگیر کرده اما از افشای هویت و تابعیت آنها خودداری کرده است، این درحالی است که شبکه المیادین اعلام کرده است عمده دستگیر شدگان از اتباع ترکیه بوده اند. حتی بر فرض صحت نداشتن این ادعا و پذیرفتن فرضیه دست داشتن سوریه در این انفجارها باز هم فشارها بر اردوغان به دلیل به خطر انداختن منافع کشور با حمایت بی قید و شرط از مخالفان بشار اسد را افزایش خواهد داد.

اگر ثابت شود که اتباع ترک در این انفجارها دست داشته اند، اتهاماتی که آنکارا از شب گذشته تا کنون متوجه دمشق کرده است بی مورد خواهد بود و علاوه بر شرمندگی مضاعفی که برای دولت اردوغان باقی خواهد ماند، یک توضیح اساسی نیز برای اعضای پارلمانی و نمایندگانی که تا همین حالا از سیاست های اردوغان در حمایت از مخالفان مسلح در کشور همسایه ناراضی بوده اند ضروری می نماید.

در این میان حتی ممکن است بحثدست داشتن گروه های ناراضی و خود سر پ. ک. ک در این انفجارها نیز مطرح شود، کسانی که به هیچ وجه حاضر به مصالحه و مذاکره کردها با آنکارا نیستند.
با این همه ترکیه مدعی است که این انفجارها را سازمان اطلاعات و امنیت سوریه، مخابرات انجام داده است تا به دولت ترکیه برای دست برداشتن از حمایت شورشیان فشار وارد کند. آنها برای این ادعای خود این دلیل را اقامه کرده اند که این منطقه پناهگاه نزدیک به بیست هزار سوری آواره و مخالفان مسلح بشار اسد است. دولت سوریه اما شب گذشته اتهامات مطرح شده علیه خود و سازمان مخابرات را رد کرده و هرگونه دست داشتن در این انفجارها را انکار کرده است. دولت سوریه معتقد است این انفجارها ثمره حمایت آنکارا از تروریسم در سوریه است که حالا دامن ترکیه را گرفته است.

دولت اردوغان در همه دوسال گذشته از شورشیان مسلح حمایت کرده است اما از اینکه مستقیما درگیر جنگ با دمشق شود به شدت پرهیز کرده است.

از آنجا که این انفجارها در آستانه سفر اردوغان به آمریکا و دیدار او با اوباما صورت گرفته، خواسته یا ناخواسته آن را تحت الشعاع قرار می دهد. اردوغان شاهد سفر جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان به روسیه بوده است که هر دو طرف درباره وضعیت سوریه بحثو تبادل نظر کرده اند. این موضوع می تواند مایه نگرانی ترکیه باشد چرا که طولانی شدن بحران سوریه هرچقدر که ممکن است برای امریکایی ها و یا رژیم صهیونیستی مطلوب باشد برای آنکارا نامطلوب است.

روشن شدن ماهیت این انفجارها از این منظر در دیدار اردوغان و اوباما تاثیر زیادی خواهد داشت خصوصا که اعتراضات در آنکارا به سیاست های اردوغان روز به روز افزایش می یابد چه این انفجارها کار سوری ها باشد چه کار اتباع ترکیه.