نيروهاي امنيتي يمني جادههاي منتهي به صنعا، پايتخت اين کشور را براي جلوگيري از پيوستن يمنيها به تظاهرات ضددولتي در اين شهر مسدود کردهاند.

صدها هزار تن از معترضان ضددولتی جمعه(پنجم فروردین) در مقابل دانشگاه صنعا در تظاهراتی به نام روز وداع شرکت کردند.

معترضان خواستار پایان دادن هرچه سریع‌تر به حکومت سه‌دهه‌ای علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور شده‌اند. آن‌ها همچنین از مقامات یمنی خواستند تا وضعیت اضطراری را که رئیس جمهور از هفته گذشته در این کشور اعلام کرده، لغو کنند.

الحولانی یکی از مردان قبیله‌ای یمن که قبیله وی به معترضان پیوسته، گفت: " ما حدود ۲۵ نفر در یک خودرو بودیم؛ اما پلیس گفت که نمی‌توانیم وارد پایتخت شویم. آن‌ها گفتند که می‌توانیم بعد از پایان اعتراضات به صنعا بیاییم ".

این درحالی است که هواداران صالح و معترضان ضددولتی در صنعا تظاهرات برگزار کرده‌اند. اما به گفته شاهدان، جمعیت مخالفان از تعداد طرفداران صالح بیشتر است. هر دو دسته در پایتخت ایستگاه‌های بازرسی راه انداخته‌اند و شهر مملو از مردان مسلح است.

با وجود این، تاکنون گزارشی از رویارویی رقبا در یمن مخابره نشده است.

تظاهرات مشابهی نیز در استان جنوبی شبوه و شهرهای لحج و عدن برگزار شده است.

صالح در نطقی تلویزیونی جمعه(پنجم فروردین) گفت: " ما قدرت نمی‌خواهیم؛ اما باید قدرت را به دستانی مطمئن واگذار کنیم، نه دستانی بیمار، فاسد و مورد نفرت مردم … آماده‌ایم قدرت را ترک کنیم، اما باید قدرت را به دستان مطمئن بسپاریم ".

وی در این سخنرانی خطاب به هوادارانش افزود: " قدرت به شما واگذار می‌شود ". اما رئیس جمهور یمن به جزئیات نحوه واگذاری قدرت اشاره‎ای نکرده است.

صالح همچنین وعده داد که با همه ابزارهای ممکن با اقدامات گسترده برای مجبور ساختن وی به کناره‌گیری از قدرت، مقابله کند و از هوادارانش خواست قوی باشند.

با این حال معترضان می‎گویند، صالح پیش از این نیز همین وعده‎ها را داده بود اما تا کنون به هیچ یک از آن‎ها عمل نکرده است.

از آغاز اعتراضات ضددولتی حدود یکصد نفر در یمن کشته شده و تعداد فراوانی در درگیری با نیروهای امنیتی یمنی و اراذل طرفدار حکومت یمن زخمی شده‌اند.

بیش از ۵۰ معترض یمنی هفته گذشته نزدیک دانشگاه صنعا و مرکز اعتراضات ضددولتی در پایتخت یمن، کشته شدند.

کشتار اين عده باعث شد عدهاي از فرماندهان ارتش از جمله سرلشگر، علي محسن الاحمد، از فرماندهان ارشد يمن، ديپلماتها و رهبران قبيلهاي به انقلابيون بپيوندند.