جامعه هلال احمر ايران اعلام کرده است که نخستين محموله از تجهيزات امدادي و يک گروه پزشکي ۱۲ نفره را به منظور کمک به آوارگان ليبيايي به مرز تونس اعزام ميکند.

حیدر حیدری معاون مدیر جامعه هلال احمر ایران روز جمعه(۵ فروردین) در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی گفت، نخستین محموله از کمک‌های بشردوستانه ایران به مردم لیبی، جمعه شب عازم مرزهای تونس می‌شود.

این محموله شامل ۳۶ تن تجهیزات پزشکی و مواد غذایی است.

حیدری خاطرنشان کرد که ایران آماده ارسال محموله دوم کمک‌های بشردوستانه برای مردم لیبی است، ولی لازم است بداند که دقیقا به چه مواردی نیاز است.

حیدری افزود: " عبدالحامد المدنی مدیرکل هلال احمر لیبی روز پنج‌شنبه از ما درخواست کمک کرده‌است. این تجهیزات روز جمعه به تونس فرستاده خواهد شد. امدادگران ایران نیز به منظور کمک به آوارگان لیبیایی، یک اردوگاه در مناطق مرزی تونس با لیبی برپا کرده‌اند. "

کشور ایران همچنین قصد دارد دو بیمارستان صحرایی در نزدیکی اردوگاه آوارگان لیبیایی برپاکند که در آن گروه‌های امدادی و پزشکان ایرانی تا زمانی که لازم باشد، به مردم بحران‎زده این منطقه کمک کنند.

گفته می‌شود، درجریان نبرد میان نیروهای انقلابی و نیروهای وفادار به معمر قذافی حاکم لیبی، بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

نیروهای امدادی هشدار داده‌اند که بحران انسانی در لیبی با فرار روزانه هزاران نفر از مردم این کشور، تا مرزهای تونس نیز کشیده شود.

نیروهای خارجی از روز شنبه(۲۸ اسفند) حملات هوایی خود را به لیبی آغاز کرده‌اند. کشورهای خارجی درپی تصویب قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدام نظامی و اعمال منطقه پرواز ممنوع در لیبی، به این کشور حمله کردند.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که هواپیماهای کشورهای خارجی تحت فرمان امریکا برای هفتمین روز متوالی به لیبی حمله کردند. کشورهای غربی می‌گویند، حمله به لیبی به منظور پایان دادن به حکومت معمر قذافی و کمک به مردم این کشور صورت گرفته است.

اين درحالي است که مقامات ليبي ميگويند، در جريان حمله امريکا و متحدان خارجياش به ليبي، شمار زيادي از مردم اين کشور کشته شدهاند.