تجمع آب آلوده در نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن نه تنها کار امدادگران را با دشواری مواجه ساخته، بلکه مواد رادیوآکتیو سمی به اقیانوس آرام نیز سرایت کرده است.

به گزارش دویچه وله, دولت ژاپن اعلام کرد که اوضاع همچنان بحرانی است، اما وخیم‌تر نشده است.

در نمونه‌برداری‌ای که از آب اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل فوکوشیما به عمل آمده است، میزان چشمگیری مواد رادیو‌‌آکتیو(برای نمونه ایزوتوپ ید ۱۳۱) اندازه‌گیری شده است. به گفته مسئولان اتمی ژاپن، میزان مواد رادیو‌آکتیو در آب اقیانوس آرام ۱۲۵۰ بار بیش از حد مجاز است.

شرکت " تپکو " که مسئولیت نگهداری از نیروگاه اتمی فوکوشیما را بر عهده دارد تایید کرد که این نمونه‌برداری از چند صد متری سواحل فوکوشیما در اقیانوس آرام صورت گرفته است. در روز سه‌شنبه گذشته(۲۲ مارس / ۲ فروردین) میزان آلودگی تنها ۱۲۷ بار بیش از حد مجاز و قانونی بوده است.

در پی اعلام آلودگی جدی اتمی آب‌های منطقه، مقامات ژاپنی نظارت بر ماهیگیری و صید دیگر آب‌زیان در سواحل ژاپن را تشدید کردند. بنا به گزارش خبرگزاری کیودو، میزان آلودگی آب‌های آزاد از هفته گذشته تاکنون بطور مستمر افزایش یافته است.

دولت ژاپن در آخرین موضع‌گیری رسمی خود اعلام کرد که وضعیت در نیروگاه فوکوشیما به‌رغم همه نگرانی‌ها بحرانی‌تر از گذشته نیست و تغییری اساسی در وضعیت نیروگاه بوجود نیامده است.

همزمان مقامات ژاپنی اعتراف کردند که نمی‌توانند زمانی را برای رفع مشکلات و جلوگیری از فاجعه‌ای خطرناک تعیین کنند. به گفته مقامات اتمی ژاپن برای ادامه کار باید نخست آب آلوده را از راکتورها خارج ساخت تا بتوان کار بر روی سیستم‌های خنک‌کننده را آغاز کرد.

آب آلوده به مواد رادیو‌آکتیو در نیروگاه اتمی

از سوی دیگر در نیروگاه اتمی فوکوشیما آب آلوده به مواد رادیو‌آکتیو نیز مشاهده شده است. به گفته مقامات رسمی ژاپن، در زیرزمین راکتور شماره یک در ساختمان توربین‌ها مقدار قابل توجه‌ای آب آلوده جمع شده است. هنوز روشن نیست که آیا آب از بدنه اصلی راکتور به بیرون نشت کرده یا لوله‌‌ی ارتباطی میان راکتور و توربین‌ها آسیب دیده است.

این آب آلوده در بلوک شماره یک دارای ماده خطرناک سزیم ۱۳۷ است. برخلاف ماده رادیو‌آکتیو ید ۱۳۱ " نیمه‌عمر " این ایزوتوپ سزیم بیش از ۳۰ سال است. سزیم ۱۳۷ پس از شکافتن اتم در راکتور تولید می‌شود. به گفته مسئولان ژاپنی، دیگر عناصر سمی و اتمی نیز در آب‌های آلوده اندازه‌گیری شده است.

در روز پنج‌شنبه(۲۴ مارس / ۴ فروردین) سه کارگر مورد تشعشعات اتمی قرار گرفتند که دو تن از آنان پس از تماس مستقیم با آب آلوده دچار سوختگی شدید شدند. در راکتورهای شماره ۲ و ۴ نیز میزان قابل توجه‌ای آب آلوده انباشته شده است.

آب‌شیرین به جای آب دریا برای خنک‌سازی راکتورها

در پی حوادثروزهای اخیر امدادگران به کمک آب‌پاش‌های قوی این‌بار از آب شیرین برای خنک کردن راکتورها استفاده کردند. همزمان تلاش‌هایی برای تخلیه آب‌های آلوده جریان دارد، اما راه‌اندازی سیستم‌های خنک‌کننده مستلزم خروج آب‌های آلوده است.

به دلیل افزایش تشعشعات اتمی در هوا، امدادگران مجبور به استفاده از آب‌پاش‌های قوی بوده و آشکارا فاصله بیشتری از راکتورها گرفته‌اند. استفاده از آب دریا برای خنک کردن راکتورها تاکنون این ضرر را داشته که سبب رسوب نمک بر میله‌های سوختی شده، که این امر خود سبب افزایش دما در راکتورها شده است.

دولت آمریکا اعلام کرد که برای خنک‌سازی راکتورها با آب شیرین آماده همکاری با امدادگران ژاپنی است.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که منطقه آسیب دیده در ژاپن نیازمند کمک است و بهرغم اندازهگیریها و اطلاعرسانی دولت به شهروندان، نگرانی مردم منطقه از "آلودگی اتمی" همچنان به قوت خود باقی است و بسیاری از شهروندان هنوز نمیدانند چه تدابیر عملیای برای ایمنی و سلامتی خود باید اتخاذ کنند.