به گزارش شبکه خبری العالم، "بشار اسد" در سخنرانی مهم امروز (چهارشنبه) خود در پارلمان سوریه خطاب به مردم این کشور افزود: سیاست داخلی سوریه بر اساس تعامل مستقیم میان رییس جمهور و شهروندان پایه ریزی شده است.

وی که برای نخستین بار بعداز حوادثاخیر این کشوردرباره مسائل داخلی و خارجی سخن می گفت و سخنانش بارها با تشویق ممتد نمایندگان مردم این کشورمواجه شد، تصریح کرد: سیاست سوریه درعرصه سیاست خارجی براساس پایبندی به حقوق ملی و قومی، استقلال رای و حمایت از مقاومت در برابر اشغالگران بوده و نقطه اشتراک هردو سیاست خارجی و داخلی سوریه میزان رضایت شهروندان است.

رییس جمهور سوریه تاکید کرد: این دو سیاست سبب شکل گیری وحدت ملی بی سابقه ای در سوریه شده است و همین وحدت ملی، عامل پیروزی سوریه در برابر بسیاری از چالش ها در مراحل قبلی شد و این کشور را از میدان مین چالش های مراحل گذشته به سلامت عبور داد.

بشار اسد، حوادثکنونی در سوریه را ناشی از توطئه برخی کشورهای دور و نزدیک و شماری از عوامل این کشورها در داخل دانست و گفت: محور این توطئه، تکیه بر حوادثی است که در دیگر کشورهای عربی اتفاق می افتد.

وی افزود: هوشمندی دشمنان در توطئه چینی را می ستاییم اما درعین حال تاکید می کنیم که آنها در انتخاب کشوری که باید در آن توطئه کنند؛ حماقت به خرج دادند زیرا سوریه کشوری نیست که چنین توطئه هایی در آن قابلیت اجرا داشته باشد.

رییس جمهورسوریه خاطرنشان کرد: اکثر مردم سوریه خواهان اصلاحات هستند و بسیاری از آنان خواسته هایی برآورده نشده دارند که باید پاسخ داده شود اما مسئله اساسی این بود که عوامل فتنه تلاش کردند این دو عامل را به نفع خود به کارگیرند و همین مسئله سبب شد تا برخی از افراد از چارچوب حسن نیت خارج شوند.

بشار اسد تصریح کرد: نمی توانیم بگوییم همه کسانی که از چارچوب حسن نیت خارج شدند؛ توطئه گر بودند زیرا این حرفی نادرست است بلکه امر بر برخی از آنها مشتبه شده بود.

رییس جمهور سوریه سپس به تحولات منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه اخیرا در منطقه اتفاق افتاده است، تایید کننده نقطه نظر سوریه درباره ضرورت حاکم شدن اجماع ملی در حل همه مسائل است.

روند امتیاز دهی به صهیونیست ها پایان یافته است

بشار اسد در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تحولات اخیر منطقه بر روند مسئله فلسطین تاثیر خواهد گذاشت و آن را تغییر خواهد داد و روند پایندی به حقوق ملت فلسطین، جایگزین روند امتیازدهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه توطئه گران همیشه در اقلیت هستند، گفت: ادعای اصلاحات و تخریب اماکن عمومی قابل جمع نیستند، برخی از رسانه ها یک ساعت قبل از تخریب برخی از اماکن عمومی، خبر تخریب آنها را می دادند و این مساله بیش از یک بار اتفاق افتاد، سئوال این است که چگونه چنین اتفاقاتی را پیش بینی می کردند؟

رییس جمهور سوریه افزود: در ابتدا اداره کردن این مساله دشوار بود زیرا ممکن بود مردم فکر کنند ما به جای مبارزه با فتنه درحال مبارزه با اصلاحات هستیم در حالیکه ما از اصلاح طلبی استقبال می کنیم و برآوردن خواسته های مردم وظیفه دولت است اما در عین حال با فتنه مخالفیم.

بشار اسد اضافه کرد: وقتی مردم سوریه با هوشیاری و بیداری خود متوجه حقیقت ماجرا شدند، اداره کردن اوضاع آسان شد بطوری که واکنش های مردمی بسیار بیشتر از واکنش های دولت بود زیرا دولت سکوت پیشه کرد و پاسخ را به مردم واگذار کرد.

وی خاطر نشان کرد: همین رویکرد دولت سبب شد اوضاع به سرعت سامان یابد و وحدت ملی بار دیگر بر کشور حاکم شود.

هدف فتنه گران، تضعیف سوریه در مقابل اسراییل است

رییس جمهور سوریه هدف اصلی و پایانی فتنه گران را تضعیف سوریه و از هم گسستن وحدت آن و برچیده شدن آخرین مانع از مقابل توطئه های اسراییل دانست.

بشار اسد همچنین مرحله اول فتنه در سوریه را جوسازی و تحریک افکار عمومی توسط برخی رسانه ها دانست و گفت: آنها از چند هفته قبل از حوادثکنونی جوسازی و تحریک افکار عمومی را آغاز کرده بودند.

وی افزود: مرحله بعدی تحریف حقایق بود و در این مرحله آنها همه چیز از جمله حقیقت اوضاع در سوریه را تحریف کردند.

رییس جمهور سوریه خاطر نشان کرد: مرحله بعدی اقدامات آنان ایجاد فتنه قومی بود، آنها با ارسال پیامک به یک گروه هشدار می دادند که گروه مقابل به آنها حمله خواهند کرد و به گروه مقابل نیز هشدار می دادند که گروه دیگر قصد حمله به شما را دارد.

بشار اسد تصریح کرد: آنها برای به نتیجه رساندن این شیوه، افرادی با صورت های پوشیده را به در خانه های قومیت های برادر در سوریه فرستادند تا به هر یک هشدار دهد که گروه مقابل به میدان آمده است و شما نیز باید برای مقابله با آنها بیایید.

در مقابله با فتنه موفق می شویم

رییس جمهور سوریه گفت: توانستیم با فتنه مقابله کنیم اما نتوانستیم همه کسانی که عهده دار این فتنه بودند را شناسایی کنیم. بخشی از این افراد کار پشتیبانی را به عهده داشتند، برخی مسئولیت بخش رسانه ای را به عهده داشتند، گروهی مسوول تحریف وقایع بودند و گروهی نیز به عنوان شاهدان عینی ایفای نقش می کردند و همه اینها از قبل برای فعالیت در این فتنه سامان دهی شده بودند.

وی با بیان اینکه فتنه گران اقدام به تیراندازی بی هدف به شهروندان کردند، اظهارداشت: آنها برنامه خود را از استان درعا آغاز کردند اما مردم درعا هیچ نقشی درحوادثبه وجود آمده نداشتند و تنها در فرونشاندن آتش فتنه ایفای نقش کردند.

بشار اسد، مردم درعا را مردمی شجاع، دلیر و میهن پرست خواند و تاکید کرد: همین مردم، عرصه را بر عده اندکی که به دنبال آشوب و برهم زدن همبستگی سوری ها بودند، تنگ خواهند کرد.

رییس جمهور سوریه با تاکید براینکه کشته شدگان درعا، سوری بوده اند، ضرورت یافتن عوامل این جنایت و محاکمه آنان را یادآور شد و این کار را عامل همبستگی ملی و ضربه زدن به فتنه دانست.

وی بخشی از سناریوی طراحی شده برای سوریه را مشابه سناریوی جنگ تحمیلی بر این کشور در سال ۲۰۰۵ دانست و هدف از آن را واداشتن دولت سوریه به تسلیم عنوان کرد.

بشار اسد، با بیان اینکه جنگ تحمیلی سال ۲۰۰۵ با عامل بیداری مردمی به پیروزی سوریه انجامید، خاطر نشان کرد: جنگ کنونی به سبب ابزارهای اینترنتی بیشتر و سازوکارهای پیشرفته تر، دشوار تر است اما در عین حال بیداری ملی سوری درحدی بود که بتوان به وسیله آن واکنشی فوری نشان داد.

رییس جمهور سوریه حوادث منطقه را به موجی تشبیه و تاکید کرد که باید میان تسلیم موج شدن یا سوار موج شدن یکی را بر می گزیدیم اما با توجه به اینکه این موج عناصر مثبتی را هم با خود داشت ، تصمیم گرفتیم به جای منفعل بودن ، فعال بودن را برگزینیم و به همین جهت مسائلی از قبیل لغو وضع فوق العاده و تعدد احزاب را در نشست کنگره حزب مطرح کردیم.