'ديويد سوانسون' پژوهشگر مطالعات سياسي و نويسنده آمريكايي روز دوشنبه در مقاله اي نوشت: به نظر مي رسد پيش بيني جان گالتونگ تئوريسين سياسي و پدر مطالعات صلح مبني بر سقوط امپراطوري آمريكا تا سال ۲۰۲۰ درست باشد.

به گزارش ایرنا از مالزی، این نویسنده آمریکایی در مقاله اش که در پایگاه اطلاع رسانی عدالت جهانی مالزی منتشر شده بود، نوشت: قراین و شواهد حاکی از آن است که این پیش بینی تحقق خواهد یافت زیرا امپراطوری آمریکا رو به زوال است.

دیوید سوانسون در مقاله خود آورده است: پیش بینی گالتونگ از فروپاشی شوروی سابق و عدم رویارویی ارتش مصر با مردم به حقیقت پیوست و نشانه هایی از پیش بینی وی در خصوص سقوط امپراطوری آمریکا نیز مشاهده می شود.

این پژوهشگر آمریکایی در ادامه می نویسد: وی به تازگی نیز پیش بینی کرده است که جنگ در لیبی بیش از ۲۰سال طول می کشد. حتی اگر قذافی نیز به دست مخالفان یا بر اثر حملات هوایی کشته شود باز هم جنگ در این کشور به زودی پایان نخواهد یافت.
وی ادامه می دهد: جان گالتونگ می گوید که پیش بینی پایان سریع جنگ در لیبی تنها با نادیده انگاشتن تاریخ و نیروهای اجتماعی موثر در این کشور ممکن خواهد بود. پنج عامل مخالفت با دیکتاتوری، مخالفت با بی عدالتی و فقر، مخالفت با آمریکا و اسراییل، برانگیخته شدن جوانان و زنان در اتفاقات دنیای غرب نقش آفرینی می کنند. کشورهایی که در هر پنج زمینه دچار اشکال هستند، به زودی سقوط می کنند.
اين نويسنده آمريكايي در مقاله خود تاكيد كرده است: رژيم مصر به علت حمايت از آمريكا و اسراييل در كنار نارضايتي مردم از بي عدالتي و فقر به سرعت از هم فروپاشيد. مخالفان در ليبي به ظاهر از حمايت و پشتيباني آمريكا و ديگر متحدان آن برخوردار شده اند. آنچه در ليبي اتفاق خواهد افتاد يك جنگ شهري است.