روزنامه دیلی تلگراف امروز در گزارشی نوشت: معمر قذافی اخیرا "عبدالعاطی العبیدی" معاون وزیرخارجه مستعفی خود را برای گفتگو با "جرج پاپاندریو" نخست وزیر یونان به آتن فرستاده و این مقام لیبیایی شب گذشته دیداری با پاپاندریو داشته است.

به گزارش مهر، بر این اساس پس از کناره گیری " موسی کوسا " وزیرخارجه رژیم قذافی، العبیدی مسئول سیاست خارجی این رژیم را بر عهده گرفته است و در نخستین ماموریت خود با مقامات ارشد یونان دیدار کرده است.

بنابر این گزارش، مقامات یونانی تاکید کردند: که فرستاده قذافی حامل نامه ای از وی بوده است. نامه ای که احتمال کناره گیری قذافی از قدرت و توقف خونریزی در این کشور را بالا برده است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: برخی از مقامات لیبی در روزهای اخیر از احتمال کنار زدن قذافی از قدرت خبر می دهند. به این صورت که وی را به مناطق بیابانی تبعید کرده تا مقدمات تحولات بعدی در این کشور فراهم شود. تحولاتی که امکان دارد طی آن لیبی به کشوری دموکراتیک تبدیل شود.

پیشنهاد دوباره سیف الاسلام قذافی

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز از پیشنهاد پسر معمر قذافی در زمینه پایان بحران در این کشور خبر داد. بر این اساس، گفته می شود سیف الاسلام در نظر دارد هر آنچه که تاکنون باقیمانده حفظ شده نگه دارد.

در طرح پیشنهادی سیف الاسلام پدرش از قدرت کنار گذاشته می شود و طی یک دوره انتقالی که هدایت آن بر عهده شخص سیف الاسلام خواهد بود تلاش در راستای تبدیل نظام لیبی به کشوری با قانون اساسی و دموکراتیک صورت می پذیرد.

این در حالی است که تحلیلگران فرصتهای به ثمر نشستن این پیشنهاد را با توجه به سرسختی معمر قذافی و تلاش انقلابیون در راستای کنار زدن وی از قدرت، بسیار کم ارزیابی می کنند.

یک دیپلمات آگاه در این باره اظهار داشت: انقلابیون لیبی بر لزوم کنار گذاشتن قذافی و تمامی فرزندانش از قدرت تاکید دارند اما احتمال توافقی که به بحران در این کشور خاتمه دهد وجود دارد.