به گزارش افکارنیوز،راشا تودی اعلام کرد: سفر جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به سوریه همزمان با تلاش روسیه و آمریکا برای برگزاری یک کنفرانس در زمینه برقراری صلح در سوریه صورت گرفته است.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط مجله نیوزویک، این سناتور از ایالت آریزونای آمریکا از طریق ترکیه و به همراه ژنرال سالم ادریس، رهبر شورای عالی ارتش آزاد سوریه، وارد سوریه شد و پیش از بازگشت چند ساعتی در این کشور اقامت داشت.

جان مک کین با رهبران واحدهای ارتش آزاد سوریه هم در این کشور و هم در ترکیه دیدار داشت.

ژنرال ادریس به مجله نیوزویک گفت: ما به کمک آمریکا برای تغییر در کشور نیازمندیم. ما هم‌اکنون در وضعیت بسیار بحرانی‌ای قرار داریم.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز سفر مک کین به سوریه را تایید کرد اما پاسخ تمام سوالات را به دفتر این سناتور ارجاع داد.

سخنگوی دفتر مک‌کین نیز تایید کرد که این سفر صورت گرفته اما به ذکر جزئیات نپرداخت. این سفر کمی پس از توافق اتحادیه اروپا در پایان دادن به تحریم‌های مربوط به انتقال سلاح به مخالفان سوری که روز دوشنبه اتفاق افتاد صورت گرفت.

چند روز پیش نیز یکی از هیات‌های سنای آمریکا به صورت هماهنگ بر ارسال سلاح به نیروهای مخالف دولت دمشق رای داد؛ اقدامی که باعثافزایش مناظرات در میان قانون‌گذاران نسبت به تغییر رویکرد واشنگتن در خصوص درگیری‌ها در سوریه شده است.

در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی در نشستی که در پاریس صورت گرفته در خصوص کنفرانس صلح ژنو قرار است به زودی برگزار شود، به گفت‌وگو پرداختند.

لاوروف با اشاره به این مذاکرات گفت: کنفرانس سوریه یک اقدام مناسب برای پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور است و ابراز امیدواری کرد هنگامی که واشنگتن و مسکو در این مورد به گفت‌وگو می‌پردازند فرصت‌ها برای دستیابی به موفقیت وجود دارد.

جان کری نیز گفت که مسکو و واشنگتن از پیشنهادات در خصوص مساله سوریه که در نشست ژنو در سال ۲۰۱۲ مطرح شد پشتیبانی می‌کنند.

به گفته یک نویسنده و محقق مستقل، اقدامات سناتور مک‌کین یک رویکرد تحریک‌آمیز است که یادآور اقدامات وی در خصوص عراق و لیبی است. بر اساس قانون اساسی آمریکا آنچه که باعثبه وجود آوردن یک جنگ شود خیانت به وطن تلقی می‌شود.

وی گفت: مک‌کین همان کاری را در سوریه انجام می‌دهد که در عراق انجام داد. او برای آزادی عراق با مخالفان این کشور دیدار کرد و باعثبروز جنگ در عراق شد. او همین کارها را در لیبی انجام داد. او نه به نفع مردم آمریکا و نه به نفع مردم سراسر جهان عمل می‌کند.

این در حالی است که این نویسنده مستقل اعلام کرده که معتقد نیست دولت باراک اوباما، رئیسجمهوری آمریکا از اقدام سناتور مککین آگاه است یا خیر.