زمان برگزاری انتخابات پارلمان لبنان تعیین شد

به گزارش افکارنیوز،نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان پس از پایان نشست دولت مستعفیش شانزدهم ماه آتی میلادی را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین کرد، اما عنوان داشت: در صورتی که فعالیت پارلمان کنونی تمدید شود، امکان به تعویق افتادن انتخابات وجود دارد.

میقاتی خاطرنشان کرد که دولت تدابیر قانونی لازم برای برگزاری انتخابات براساس قوانین کنونی را اتخاذ کرده است.

وی در ادامه گفت: امیدوار بودیم که قوانین انتخابات آتی با قوانین کنونی تفاوت داشت و از عدالت بیشتری برخوردار می‌شد، اما شرایط موجود حکم می‌کند که با پایبندی به قوانین حاکم به تعهدات خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط استثنایی کنونی، تلاش‌هایی برای تمدید مدت فعالیت پارلمان صورت می‌گیرد.

وی عنوان داشت: در حالی که این اختلاف در پارلمان وجود دارد، اما اعضای دولت بر برگزاری انتخابات اصرار می‌ورزند.

نجیب میقاتی در خصوص درگیری‌های طرابلس و احتمال برگزار نشدن انتخابات در این شهر گفت: اگر انتخابات در طرابلس برگزار نشود، این امکان وجود دارد که انتخابات دو یا سه هفته به تعویق بیافتد اما دولت با جدیت و شفافیت به وظایف خود عمل می‌کند.

وی به موضع میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان در قبال انتخابات اشاره کرده و گفت: سلیمان از دو ماه گذشته تاکید دارد تا تمام تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات اتخاذ شود و وی این حق را داشت تا از دو ماه گذشته خواهان تعیین هیات نظارت بر انتخابات باشد.

از سوی دیگر کابینه لبنان هیات نظارت بر انتخابات لبنان را تعیین کرد و جدول زمانبندی شده این انتخابات نیز به تصویب پارلمان رسید.

تعدادی از رهبران سیاسی در لبنان به دلیل شرایط حاکم بر کشورشان و منطقه خواهان تمدید مدت فعالیت پارلمان هستند.

احزاب و گروه‌های سیاسی نیز تاکنون در خصوص قانونی که انتخابات پارلمانی آتی براساس آن برگزار شود، توافق نکرده‌اند.

پیشبینی میشود که پارلمان کنونی لبنان در آینده نزدیک نشستی برگزار کرده و تمدید مدت فعالیت خود را مشخص کند اما تاکنون اتفاقنظری در خصوص مشخص شدن زمان تمدید مدت فعالیت پارلمان صورت نگرفته است.