توسعه بخش هیدروانرژی حق مسلم تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش افکارنیوز،«الماس بیک آتامبایف» و «امامعلی رحمان»، رؤسای جمهور قرقیزستان و تاجیکستان در حاشیه نشست غیررسمی سران «پیمان امنیت جمعی» در «بیشکک» تأکید کردند که توسعه بخش هیدروانرژی را به عنوان حق مسلم ۲ کشور به طور جدی پیگیری خواهند کرد.

بنابر گزارش رسانه‌های قرقیزی، سران ۲ کشور روز گذشته، ششم خرداد مواضع خود در خصوص بهره‌برداری از منابع آبی را در کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکرات دوجانبه در «بیشکک» اعلام کردند.

در این رابطه رئیس جمهور قرقیزستان تأکید کرد این حق مسلم ما می‌باشد که به عنوان یک کشور مستقل برای توسعه بخش برق - آبی تلاش کنیم و این کار را خواهیم کرد.

وی افزود: به زودی احداثنیروگاه «قمبر آته» آغاز خواهد شد و ما از همه کشورها دعوت می‌کنیم در این طرح مشارکت کنند.

رئیس جمهور تاجیکستان نیز با تأیید صحبت‌های آتامبایف، تأکید کرد: در این مورد ۲ کشور مواضع مشترکی دارند و ما به دلیل اینکه نفت و گاز نداریم، باید از منابع هیدروانرژی نهایت استفاده را به ‌عمل آوریم.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه گفت: آب ثروت ملی کشورهای ما می‌باشد و برای تأمین نیازهای خود از این ثروت نهایت استفاده را خواهیم کرد.

وی افزود: هم‌اکنون بانک جهانی به بررسی پروژه نیروگاه برق - آبی «راغون» که یکی از بزرگترین طرح‌ها در جهان خواهد شد، مشغول است.

همچنین در رابطه با پروژه نیروگاه برق «کاسا ۱۰۰۰» که یکی از نیروگاه‌های تأمین برق قرقیزستان و تاجیکستان است نیز تبادل‌نظر شد و ۲ کشور بر همکاری‌های هرچه بیشتر در این رابطه تأکید کردند.

علاوه بر این، برقراری ثبات و امنیت در مرزهای ۲ کشور، تأمین حدود مرزی و فعالیت کمیته‌های مرزداری بین ۲ کشور در رابطه با تعیین مرزها نیز از دیگر محورهای گفت‌‌وگو میان رؤسای جمهور ۲ کشور بوده است.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان روز دوشنبه(ششم خرداد) در رأس یک هیئت بلندپایه برای گفت‌وگو با مقامات قرقیزی و روسی و همچنین حضور در جلسه سران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی عازم بیشکک پایتخت قرقیزستان شد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان قبلا اعلام کرده بود که رحمان در چارچوب این سفر با الماسبیک آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و چند سند همکاری امنیتی و اقتصادی را با این کشور به امضا خواهند رساند.