اين بالگردها دوشنبه چند ساعت بعد از حمله جديد نيروهاي آلاسان اوتارا رئيس جمهور منتخب ساحل عاج که از سوي جامعه بينالمللي به رسميت شناخته شده، محل استقرار باگبو و مناطق نظامي ابيجان را مورد هدف قرار دادند.

به گزارش پرس تی وی به نقل ازخبرگزاری فرانسه، سیدیکی کوناته سخنگوی گیوم سورو نخست وزیر منصوب اوتارا، در این مورد گفت: " حمله نهایی برای به دست آوردن کنترل کامل منطقه مسکونی و کاخ ریاست جمهوری تا چند ساعت آینده انجام خواهد شد و انتظار می‌رود عملیات امشب پایان یابد ".

عملیات مشترک سازمان ملل متحد و فرانسه بعد از آن آغاز شد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، به موجب قطعنامه ۱۹۷۵ از نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، خواست تا برای محافظت از آنچه که وی کشتار شهروندان ساحل عاج در برابر نیروهای باگبو نامیده، اقدامی نظامی را در دستور کار خود قرار دهد.

با وجود این، یکی از مشاوران باگبو در پاریس این حمله را به مثابه تلاشی برای ترور رئیس جمهور کنونی ساحل عاج توصیف کرد.

نیروهای اوتارا برای برکناری باگبو تلاش می‌کنند و وی به‎رغم فشارهای بین المللی برای کناره گیری از قدرت، همچنان به ادامه حکومت اصرار دارد.

این نیروها بعد از انجام عملیاتی که از هفته گذشته آغاز شده است، کنترل بیشتر کشور را در اختیار گرفته‌اند؛ اما نبرد ابیجان به‌شدت دشوار بوده است.

صدای شلیک‌ها و انفجارهایی در شهر شنیده شده است و ساکنان بیشتر مناطق ابیجان جرات خارج شدن از خانه‌های خودرا ندارند.

ساحل عاج بعد از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری این کشور در ماه نوامبر(آذر)، صحنه درگیری و خشونت‌های شدیدی بوده است. در حالی‌که بیشتر اعضای جامعه بین‌المللی اوتارا را به عنوان برنده انتخابات به رسمیت شناخته‌اند، باگبو همچنان از کناره‌گیری از قدرت سر باز می‌زند.

تنش‌ها بعد از آن شدت گرفت که هر دو نامزد انتخاباتی با ادعای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج، اعضای جدید کابینه خود را معرفی کردند.

درجريان چند ماه ناآرامي در کشور ساحل عاج ، بيش از صدها تن کشته و حدود يک ميليون تن نيز آواره شدهاند.