خالد شیخ محمد، که از سوی دولت آمریکا متهم به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر شده، همراه چهار مظنون دیگر که قرار بود به یک دادگاه مدنی منتقل شوند، در یک کمیسیون نظامی در گوانتانامو محاکمه می شوند.

به گزارش شبکه العالم، اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا که پیشتر گفته بود خالد شیخ محمد در دادگاه مدنی و در خاک آمریکا محاکمه خواهد شد با تغییر نظر خود اعلام کرد: " ما بیش از این نمی توانیم اجازه دهیم که این محاکمه به تعویق افتد. "

اما به نظر می‌رسد آقای اوباما که فکر می‌کرد به عنوان رئیس جمهور آمریکا قدرت زیادی دارد تا آنچه را که در تئوری درس‌های دانشگاهی‌اش – رشته حقوق – خوانده در عرصه قدرت هم اجرایی کند، کم آورده و وعده‌هایش یکی پس از دیگری پوچ از آب در می‌آیند.

وی یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی‌اش تعطیلی زندان مخوف گوانتانامو، پایان دادن به جنگ عراق و افغانستان و ترمیم اقتصاد بحران زده آمریکا بود که پس از گذشت دو سال و چند ماه از ریاست جمهوری‌اش نه تنها موفق به جامه عمل پوشیدن به این خواسته‌ها نشده، بلکه با درجا زدن امروز در موقعیت بسیار ضعیفی قرار دارد.

منابع آگاه در واشنگتن می‌گویند دولت باراک اوباما با مخالفت شدید جمهوریخواهان از تصمیم پیشین خود برای انتقال آقای محمد به دادگاهی در آمریکا صرفنظر کرده است. اوباما اخیرا منع محاکمه نظامی افراد مظنون به فعالیت های تروریستی را لغو کرد.

او کنگره را متهم کرد که با مخالفت خود با بستن زندان جنجالی گوانتانامو در کوبا و ممانعت از محاکمه برخی مظنونین در دادگاه های آمریکا امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است.

کنگره آمریکا یک رشته موانع قانونی در مسیر انتقال بازداشتی‌های گوانتانامو به خاک آمریکا اعمال و چنین محاکمه‌ای را عملاً غیرممکن کرد.

مقام های محلی نیویورک نیز به شدت با تصمیم مخالفت کردند چون نگران هزینه سنگین انجام چنین محاکمه‌ای که باید تحت تدابیر شدید امنیتی انجام می‌شد، بودند.

خالد شیخ محمد و چهار نفر دیگر در اواخر دوره ریاست جمهوری جورج بوش در برابر یک کمیسیون نظامی متهم شدند اما آنها هیچ‌گاه اتهام وارد شده به خود را توسط سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا نپذیرفتند، بعد از روی کار آمدن باراک اوباما این روند قضایی متوقف شد.

اوباما که پیش از این وعده داده بود در کمتر از یک سال زندان گوانتانامو را تعطیل و مظنونان آن را به خاک آمریکا منتقل کند، امروز در وضعیت دشوار وعده‌هایش قرار دارد تا جایی که وزیر دادگستری وی با حمله به کنگره آن را متهم کرد که با محدودیت‌های " غیرعاقلانه " که بر دولت اعمال کرد عملاً دست‌های او را بست.

آقای هولدر روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی از تصمیم پیشین خود برای محاکمه این متهمین در سیستم قضایی آمریکا دفاع کرد.

او گفت صدها تن از کسانی که با شبکه های تروریستی همکاری داشته اند با موفقیت محاکمه شده و در زندان های آمریکا محبوس هستند. وی افزود دولت اوباما به پیگرد قضایی مظنونین در دادگاه های آمریکا ادامه می دهد.

به نظر میرسد دولت آمریکا که در برابر جنگ با تروریسم در افغانستان که امروز به جنگ با مردم این کشور و حمله به پاکستان مبدل شده و همچنین برای ایجاد یک فضای روانی جدید در پی تحولات اخیر در خاورمیانه بر آن است تا یک جنگ تبلیغاتی جدید را شروع کرده و مساله دم دستی جنگ با تروریسم را بار دیگر وارد ادبیات سیاسی خود کند.