به گزارش افکارنیوز، کارشناسان معتقدند که پس از حادثه در «جت اوغوز» و «جلال آباد»، آمریکا تحت پوشش برخی از ارگان‌های بین‌المللی در قرقیزستان مبلغ ۳۰ میلیون دلار اختصاص داده است که در راستای منافع واشنگتن فعالیت خود را اجرا خواهند کرد.

به نقل از پایگاه خبری «کشتی سفید»، در سال ۲۰۱۴ پایگاه آمریکایی «ماناس» تخلیه خواهد شد و آمریکایی‌ها این پایگاه را ترک خواهند کرد اما باور این موضوع مشکل است زیرا مدت‌ها این موضوع در میان مردم مطرح شده که اگر دولت قرقیزستان به شرایط آمریکا عمل نکند آمریکا تغییراتی را در دولت این کشور خواهد داد.

این مسئله نشان‌دهنده آن است که جریان یک فتنه کاملا غیرمنطقی در این کشور وجود دارد که به شدت هم تقویت می‌شود زیرا این ارگان‌ها برای ایجاد فتنه‌انگیزی از طرف آمریکا تغذیه مالی می‌شوند.

قرقیزستان از جمله کشورهایی است که دارای تنوع ملیتی است و فتنه‌انگیزان براحتی می‌توانند در داخل این کشور اغتشاش ایجاد کنند که حوادثژوئن سال ۲۰۱۰ گواه این مدعا است.

به نظر میرسد با نزدیک شدن به موعد پایان قرارداد حضور نظامی آمریکا در قرقیزستان و سمت و سوی اراده مقامات قرقیز برای خروج پایگاه ماناس از این کشور، دور جدیدی از فشارها و فتنهانگیزیهای واشنگتن در قالب تحریک مخالفین داخلی حکومت بیشکک و فعالیت اجتماعی سازمانهای بینالمللی طرفدار غرب برای تشویش شرایط اجتماعی در این کشور آغاز شده است.