به گزارشافکارنیوز، «نوآم چامسکی» تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه السفیر لبنان با اشاره به سیاست‌های آمریکا در مواجهه با خیزش‌های عربی گفت: این همان سیاست معمول آمریکاست که به دنبال تسلط بر کشورهای نفتی است؛ این موضوع برای آمریکا مهم‌ترین اولویت را دارد.
وی در ادامه با اشاره به تحولات سوریه گفت: در مورد سوریه نیز آمریکا هرگز با این کشور دوست نبوده، بنابراین چیزی تغییر نمی‌کند، اما یک دولت در منطقه وجود دارد که آمریکا آن را از دست داده و آن عراق است. این شکست برای آمریکا بسیار بزرگ است.
وی با اشاره به هم‌پیمانی آمریکا با جریان‌های تند اسلامی و سلفی در منطقه گفت: آمریکا هرگز با اسلام رادیکال، مخالفت نکرده است، به عنوان مثال عربستان سعودی هم‌پیمان اساسی آمریکاست و به نظر می‌رسد انگلیس نیز در این راه قدم برمی‌دارد.
وی تأکید کرد که آمریکا همواره از جریان غالب حمایت می‌کند، آنهم جریانی که منافع آمریکا را در منطقه تأمین کند، آنها تا لحظات آخر از دیکتاتورهای برتر حمایت می‌کنند و درباره هم پیمانان جدید آمریکا نیز این امر صادق است.
«چامسکی» با تأکید بر اینکه آمریکا با هر حرکت دموکراتیک در جهان مخالف است، افزود: علت این است که آمریکا تمایلی به ایجاد نظام‌های دموکراتیک مخالف با سیاست‌های خود ندارد، آمریکا به علت سیاست‌هایی که اتخاذ کرده در سرتاسر جهان دشمنانی دارد بنابراین طبیعی است که از وجود نظام‌های دموکراتیک که به دنبال آراء مردمی است، ‌وحشت داشته باشد.
وی افزود: هنگامی که آمریکا از رژیم‌های دموکراتیک سخن می‌گوید، منظورش آن رژیم‌هایی است که از وی حمایت می‌کنند، اما اگر در همین کشورها انتخاباتی برگزار شود و دولتی با رویکرد مخالف آمریکا روی کار بیاید، واشنگتن این انتخابات را دموکراتیک نخواهد خواند، به عنوان مثال این اتفاقی بود که در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ روی داد و جنبش حماس در جریان آن پیروز انتخابات شد.
وي در مورد تمايل آمريکا براي ادامه درگيريها در سوريه گفت: آمريکاييها مانعي براي ادامه درگيريها نميبينند؛ البته شايد به عمد دنبال اين موضوع نيستند، اما جلوي آن را نميگيرند. صحبتها در مورد عدم دخالت مستقيم آمريکا در بحران سوريه نيز گمراه کننده است. البته اگر آمريکا بخواهد موازنه قوا را در سوريه به نفع مخالفان پايان دهد، ميتواند؛ اما به نظر ميرسد اسرائيل و آمريکا نميخواهند هيچ کس در سوريه پيروز شود!