به گزارش افکارنیوز، «راسیم اوزان کوتاهیالی» روزنامه نگار و نویسنده روزنامه «صباح» ترکیه به تشریح دیدگاه خود درباره وقایع روزهای اخیر در پارک گزی میدان تقسیم و تحولات پس از آن و تظاهرات ضددولتی در سراسر ترکیه پرداخت.

کوتاهیالی اظهار داشت: در ترکیه اقشار مسلمان طرفدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر هستند.

وی دلیل این امر را کشته شدن دو تن از رهبران سیاسی قبلی در ترکیه عنوان کرد و گفت: اردوغان حتی از عدنان مندرس که توسط کودتاگران اعدام شد و نیز تورگوت اوزال که از سوی مخالفان مسموم و کشته شد محبوب تر است.

جناح راست و کردهای متدین حامی اردوغان

این نویسنده ترک معتقد است که در ترکیه هم جناح راست و هم کردهای متدین از حامیان اردوغان هستند و در ضمن جهان اسلام هم به اردوغان علاقه‌مند است.

وی در این رابطه تصریح کرد: اردوغان در حال حاضر حمایت بخش عمده ای از جامعه را پشت سر خود دارد و مورد قبول جامعه است. بعد از وقایع میدان تقسیم می توانم بگویم حدود شصت الی هفتاد درصد رای دهندگان متدین از وی حمایت کردند. این عده در میتینگ های روزهای گذشته با نخست وزیر یکی شدند. پیام سلام اردوغان به احزاب سعادت، اتحاد بزرگ، حرکت ناسیونالیست و دیگر رای دهندگان جناح راست نشان داد که اقشار متدین و راست از وی حمایت می کنند. در عین حال بخش عمده ای از کردهای متدین هم حامی وی هستند. تظاهرات با قابلمه و غیره در بخش های کردنشین اتفاق نیفتاد، زیرا کردها این قبیل حرکت ها را حرکت های تحریک آمیز علیه دولت تلقی می کنند.

اردوغان، سومین رهبر محبوب ترکیه

کوتاهیالی در رابطه با محبوبیت اردوغان در ترکیه نیز خاطرنشان کرد: پیش از این در ترکیه دو نخست وزیر بودند که محبوبیت فراوانی داشتند. یکی از اینها عدنان مندرس و دیگری تورگوت اوزال بود. عدنان مندرس را اعدام کرده به قتل رساندند. تورگوت اوزال هم مسموم و کشته شد و اینک اردوغان سومین رهبر محبوب ترکیه است. حمایت مردم از وی به دلیل کشته شدن دو رهبر محبوب قبلی است و مردم ترکیه می گویند اجازه نمی دهند که اردوغان هم به سرنوشت دو رهبر قبلی دچار شود.

وی بیان داشت: به عقیده من اردوغان از مندرس و اوزال محبوب تر و بزرگتر است. اوزال یک تکنوکرات بود و مندرس به معنای واقعی کلمه مرد اقتصاد.

این نویسنده ترک در ادامه اظهارات خود گفت که اردوغان مورد علاقه بخش خاصی از جهان اسلام است و به خصوص مسلمانان ساکن اروپا اردوغان را خیلی دوست دارند و برای همین در وقایع میدان تقسیم از وی حمایت کردند.