به گزارشافکارنیوز،پایگاه اینترنتی فوربس طی گزارشی نوشت: بخش عمده ای از نشانه های شوک آور تضعیف موضع آمریکا در جهان، این روزها در رسانه های جمعی پدیدار شده است. ما هفته گذشته نمونه دیگری از افول قدرت آمریکا را شاهد بودیم، زمانی که فاش شد یک بانک ژاپنی تحریم های آمریکا علیه ایران را به سخره گرفته است.

این بانک که یکی از شعب بانک میتسوبیشی یو اف جی است، ظاهرا ۲۸ هزار تراکنش مالی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار از سوی ایران و سایر کشورهای تحت تحریم آمریکا انجام داده است. قبلا بروز چنین اتفاقی می توانست به تیتر یک بسیاری از خبرگزاری ها و مجلات معتبر جهان تبدیل شود، اما این روزها اکثر رسانه های گروهی جهان از کنار این خبر تقریبا بی توجه عبور می کنند.

البته هنوز نمی توان در مورد تاثیرات تخلف این بانک ژاپنی اغراق آمیز سخن گفت. در حقیقت، هر اقدامی که در بخش بانکی ژاپن اتفاق می افتد، ابتدا به اطلاع وزارت دارایی این کشور می رسد.

به علاوه، وزارت دارایی ژاپن در تمام بانک های این کشور ماموران ویژه ای دارد که به کار بانک ها نظارت می کنند. برای ژاپنی ها، وزارت دارایی این کشور ترسناک ترین نهاد دولتی به شمار می رود. در واقع غیرقابل تصور است که وزارت دارایی ژاپن از تحولات مالی ای که در بانک های این کشور رخ می دهد، آگاه نباشد.

این گزارش افزود: بانک میتسوبیشی یو اف جی تنها بانکی نیست که به دور زدن تحریم ها علیه ایران متهم شده است. دو بانک انگلیسی یعنی اچ اس بی سی و استاندارد چارترد نیز توسط مقامات آمریکایی به عنوان ناقضان تحریم ها معرفی شده اند.

اما با این حال، یک تفاوت مهم این است که نظارت های دولت انگلیس بر فعالیت های مالی در چند دهه اخیر چندان سخت گیرانه نبوده است و شاید بتوان گفت سهل گیرانه ترین نظارت ها در بین کشورهای توسعه یافته بوده است. مطمئنا با وجود اینکه دو بانک اچ اس بی سی و استاندارد چارترد از مدت ها پیش به دلیل موفقیت های اسرارآمیزشان در آسیا مورد توجه بوده اند، اما احتمالا این منطقی به نظر برسد که بانک مرکزی انگلیس هیچ اطلاعی از همکاری این بانک ها با ایران نداشته است.

برای روشن تر شدن موضوع بد نیست نگاهی به پرونده توشیبا ماشین در سال ۱۹۸۷ بیاندازیم. در آن زمان، یکی از شعب شرکت توشیبای ژاپن از تحریم های آمریکا در زمینه منع فروش قطعات ماشین آلات به شوروی سرپیچی کرد. در آن زمان افشای خبر نقض این تحریم برای چند هفته به تیتر یک بسیاری از روزنامه ها تبدیل شد و روابط آمریکا و ژاپن را تیره ساخت.

کاملا روشن است که وزارت خزانه داری آمریکا از مدت ها پیش از فعالیت های بانک ژاپنی در زمینه نقض تحریم های ایران اطلاع داشته، اما عملکرد چندان سختگیرانه ای را از خود نشان نداده است.

مشکل اینجاست که وزارت خزانه داری منبع اصلی تمام تعارض منافع موجود است: زیرا این وزارت خانه به خریدهای اوراق قرضه آمریکا توسط ژاپنی ها وابسته است تا بتواند حدود یک سوم کسری بودجه هنگفت فعلی دولت آمریکا را از این طریق جبران کند. این خرید اوراق قرضه با صلاحدید وزارت دارایی ژاپن انجام می گیرد.

به علاوه، بانک میتسوبیشی یو اف جی از قدرت زیادی در سیستم مالی آمریکا برخوردار است، جایی که مالکیت یونیون بانک را در اختیار دارد که یکی از بزرگترین بانک های کالیفرنیاست و بیش از یک پنجم سهام بانک مورگان استنلی نیز در اختیار این بانک ژاپنی است.

این پایگاه خبری در پایان نوشت: در حقیقت در حال حاضر جایگاه آمریکا در اقتصاد جهانی تنزل یافته و این موضوع موجب افول هیمنه این کشور در عرصه بین المللی شده است.

سوال اساسی این است که آیا مقامات آمریکایی قادر هستند اقدام قابل توجهی را علیه مهره های کلیدی بانک میتسوبیشی یو اف جی که در دور زدن تحریم ها نقش اساسی داشته اند انجام دهند؟

امیدواریم مقامات آمریکایی تا یک هفته آینده به این پرسش جواب دهند. اما زیاد هم امیدوار نباشید.