تداوم جنایات سرهنگ قذافی

سرویس بین الملل افکار نیوز - فرانکو فراتيني اين اظهارات را روز سهشنبه (۳۰ فروردين، ۱۹ آوريل) در رم، پايتخت ايتاليا و در ديدار با مصطفي محمد عبدالجليل، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي بيان کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایتالیا افزود: " آقای رئیس جمهور(عبدالجلیل) به ما گفته است ۱۰ هزار نفر کشته و ۵۰ تا ۵۵ هزار تن مجروح شده‌اند. "
در همین حال، قرار است عبدالجلیل روز سه‌شنبه با سلویو برلوسکنی، رئیس جمهوری ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کند. ایتالیا، شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم این کشور به رسمیت شناخته است. لیبی سال‌ها تحت استعمار ایتالیا قرار داشت و در سال ۱۹۴۷ استقلال یافت.
عبدالجلیل که پیشتر وزیر دادگستری دولت لیبی بود و در اعتراض به کشتار مردم این کشور از سمت خود استعفا داد، در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس شورای ملی انتقالی لیبی، پس از قطر به ایتالیا رفت.

ایتالیا، فرانسه و قطر تنها کشورهایی هستند که مخالفان رژیم معمر قذافی، حاکم لیبی را به‌رسمیت شناخته‌اند.
این در حالی است که سیاست ایتالیا در قبال لیبی درهفته‌های اخیر هم‌گام با افزایش مخالفت‌ها در این کشور و با وجود پیوند عمیق دوستی بین برلوسکنی و قذافی شاهد چرخش‌های قابل توجهی بوده است.

ایتالیا بزرگ‌ترین شریک تجاری لیبی بوده است و این دو کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی قراردادی را به امضا رساندند که به موجب آن دو کشور می‌توانند میلیاردها یورو در بخش‌های اقتصادی یکدیگر سرمایه‌گذاری کنند.

شرکت نفتی انی که بزرگ‌ترین شرکت ایتالیایی فعال در بخش انرژی است، نخستین شرکت خارجی تولیدکننده نفت در لیبی محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شمار زیادی از غیرنظامیان لیبی بر اثر حملات هوایی نیروهای ناتو به آن کشور جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اعلام کرد، هواپیماهای جنگنده نیروهای ائتلاف در این حملات هوایی که دوشنبه شب(۲۹ فروردین) روی داد، تاسیسات فرماندهی و کنترلی نیروهای قذافی را در جنوب شهر طرابلس هدف قرار دادند.
شبکه تلویزیونی الجماهیریه لیبی گزارش داد، نیروهای ائتلاف در اولین ساعات روز سه شنبه، شهرهای طرابلس و سیرت را بمباران کردند.
در همین حال با وجود انتقادهای روز افزون درباره تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای ائتلاف غرب به لیبی، هواپیماهای ناتو منطقه‌ای در جنوب طرابلس را هدف قرار داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف نیروهای غربی به لیبی تاکنون صدها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

از طرفی مدارک مستدل نشان از آن دارد که نیروهای غربی در حملات خود علیه لیبی از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرده‌اند. دیوید لیندورف سردبیر و خبرنگار امریکایی در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت، مدارکی مستدل درباره استفاده غرب از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده در لیبی وجود دارد. تصاویر تانک‌ها و برخی خودروهای زرهی منهدم شده، مدرک مستدلی درباره استفاده غرب از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده به حساب می‌آید.

لیندورف گفت، استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده در لیبی باید متوقف شود، زیرا این تسلیحات منطقه را به مواد رادیو اکتیو آلوده کرده و اثرات آن میلیاردها سال باقی می‌ماند.
وی گفت، ذرات میکروسکوپی اورانیوم در هر جایی که این تسلیحات استفاده شود، باقی می‌ماند و مردم در عراقی آزاد، لیبی آزاد، یا افغانستانی آزاد و یا هر جایی که این تسلیحات در آن استفاده شده باشد، برای چندین نسل با عواقب این ماده رادیو اکتیو روبرو خواهند بود.


گزارشهاي منتشر شده حاکي از آن است که جنگ ليبي تاکنون حدود ۱۰ هزار کشته و بيش از ۵۰ هزار زخمي برجاي گذاشته است.