نشست مجدد اروپایی‌ها درباره حزب‌الله

به گزارش افکارنیوز، قرار است این مقامات درباره " تروریستی " قلمداد کردن شاخه سیاسی حزب الله تصمیم گیری کنند اگر چه یک دیپلمات اروپایی بدون ذکر نام به خبرگزاری رویترز گفته است احتمالا تصمیم نهایی تا پایان امروز مشخص نمی‌شود.

انگلیس یکی از کشورهای طرفدار قراردادن حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپاست و معتقد است شاخه سیاسی این گروه عامل انفجار سال گذشته بلغارستان بوده است.

قرار دادن نام حزب الله در این فهرست به موافقت تمام ۲۸ عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد.

اگر این توافق حاصل شود ارسال پول و حمایت مالی از کشورهای اروپایی به مقصد حزب الله ممنوع خواهد شد.

در عین حال هر نوع ملاقات میان دیپلمات‌های اتحادیه اروپا و اعضای شاخه نظامی حزب الله غیرقانونی خواهد بود.

کریس موریس خبرنگار بی. بی. سی می‌گوید: اتحادیه اروپا به توافق بر سر این موضوع نزدیک است اگر چه هنوز برخی اعضا چندان علاقه‌ای به این کار ندارند.

به عقیده مخالفان این تصمیم، تشخیص دقیق اعضای شاخه سیاسی و شاخه نظامی حزب الله کاری دشوار است و ممکن است به بی‌ثبات‌تر شدن وضعیت لبنان منجر شود.

بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های اتحادیه اروپا با افزودن این نکته که " اتحادیه می‌تواند گفت‌وگو با تمام احزاب سیاسی لبنان را ادامه دهد " به طرحی برای تروریستی خواندن حزب الله برسند که اعضای کمتر راغب اتحادیه نیز به آن رضایت دهند.

روز جمعه دولت لبنان از اتحادیه اروپا خواست حزب الله را تروریستی اعلام نکند چرا که این گروه شبه نظامی یکی از " اجزای اصلی جامعه لبنان " است.

با این همه خبرنگار بی. بی. سی می‌گوید: نقش حزب الله در حمایت از بشار اسد رهبر سوریه و جنگی که در دو سوی مرز سوریه و لبنان جریان دارد موضع اتحادیه اروپا را سخت‌گیرتر کرده است.

عدنان منصور، وزیر خارجه دولت موقت لبنان در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای " الحیاة " نیز خاطرنشان کرد: اگر چهار کشور(مالت، قبرس، ایرلند، و چک) به قرار دادن نام حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی معترض باقی بمانند و اعمال فشاری برای آنها نتیجه‌ای نداشته باشد، حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نخواهد گرفت چرا که تصویب این امر باید با موافقت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا باشد.

وی تصریح کرد که دلایل اعتراض این کشورها به این تصمیم این است که آنها از پیامدهای این تصمیم بر اوضاع داخلی لبنان و همچنین روابط اروپا با بیروت در آینده هراس دارند و می‌خواهند که این اقدام بر پایه اطلاعات شفاف و دقیق باشد.

عدنان منصور عنوان داشت: لبنان خواهان ادامه رابطه‌اش با اروپاست و پروتکل جهت مشارکت و مذاکره با اروپا وجود دارد.

وی در ادامه گفت: ما نمی‌خواهیم که این روابط خدشه‌دار شود، چرا که این اتحادیه با دولت لبنانی ارتباط و تعامل دارد که درج نام حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی بر آن تاثیر می‌گذارد، چرا که حزب الله از گروه‌های اصلی در لبنان به شمار می‌آید و در سایه اوضاع حساس لبنان که نیازمند توافق ملی است، نمی‌توان حزب الله را از صحنه سیاسی دور کرد.

وزیر خارجه دولت موقت لبنان اعلام کرد: اروپا چگونه با دولت لبنان در آینده تعامل خواهد داشت؟ چگونه بین شاخه سیاسی و نظامی این حزب تفاوت قائل خواهد شد؟ آیا برخی کشورها در تلاش هستند تا به اعمال فشار اسرائیل به این بهانه پاسخ مثبت نشان دهند که اسرائیل می‌خواهد با تصمیم اروپا مبنی بر ممنوعیت واردات سلاح از شهرک‌های یهودی نشین مقابله کند، اگر آنها این اقدام را عامل ایجاد توازن می‌شمارند، باید بدانند که این اقدام توازن نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما در سطح کارشناسان تماس‌هایی داشته‌ و نامه‌هایی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده‌ایم.

عدنان منصور عنوان داشت: ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا کشورهای دارای مواضع محتاطانه به عدم درج نام حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی پایبند هستند یا خیر چرا که اعمال فشارهای بسیاری بر این کشورها صورت می‌گیرد.

وی عنوان داشت: جدا کردن شاخه نظامی حزب الله از شاخه سیاسی آن به منزله محکوم کردن کامل این حزب است.

عدنان منصور تاکید کرد: به هیچ وجه جایز نیست که یک گروه سیاسی که در عرصه سیاسی لبنان نقشی دارد، محکوم شود.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در گفتوگو با شبکه العربیه در این باره گفت: من به علت دست داشتن حزب الله لبنان در وقایع سوریه پیشنهاد ممنوعیت حزب الله را به اتحادیه اروپا دادم. وی خاطرنشان کرد که اوضاع لبنان با افزایش تعداد آوارگان سوری به این کشور شکننده است.