به گزارش افکارنیوز، به نوشته روزنامه تودی زمان، بر طبق سنت نیروهای مسلح ترکیه، در صورتی که " بکیر کالیونجو "، فرمانده ژاندارمری کل ترکیه به عنوان رئیس جدید فرماندهی نیروهای زمینی منصوب شود، در سال ۲۰۱۵ میلادی جایگزین فرمانده ستاد مشترک ارتش ترکیه خواهد شد.

نتایج نشست سه روزه شورای عالی نظامی ترکیه پس از آنکه تصمیمات اتخاذ شده به حضور عبدالله گل، رئیس‌جمهور رسید، علنی می‌شود. بر اساس این تصمیمات، معاون فرمانده ستاد مشترک ارتش ترکیه به عنوان فرمانده نیروهای زمینی این کشور منصوب می‌شود.

ژنرال " آکین اوزتورک "، فرماندهی نیروهای هوایی ترکیه جایگزین ژنرال " محمت ارتن " به عنوان فرمانده جدید نیروی هوایی می‌شود. " ثروت یوروک "، رئیس فرماندهی عقیدتی و آموزشی ارتش ترکیه جایگزین " بکیر کالیونجو " می‌شود و دریادار " بولنت بوستان‌اوغلو "، فرمانده جدید نیروی دریایی خواهد شد.

" نجدت اوزل "، فرمانده ستاد مشترک ارتش ترکیه تا سال ۲۰۱۵ میلادی که بازنشسته می‌شود، در سمت خود باقی خواهد ماند.

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این مساله وجود داشت که شاخه غیرنظامیان شورای عالی نظامی ترکیه با انتصاب بکیر کالیونجو به عنوان فرمانده نیروهای زمینی ارتش مخالفت کند و علت آن هم اظهارات انتقادی بود که وی در مورد روند سازش دولت آنکارا با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ. ک. ک) مطرح کرده بود.

نشست شورای عالی نظامی ترکیه دو بار در سال در اوت و دسامبر به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه برگزار می‌شود.

در جریان نشست ماه جاری میلادی، این شورای در مورد ترفیع درجه‌ها و بازنشستگی ژنرال‌ها و فرماندهان بخش‌های مختلف ارتش و ارتقای مقام سرهنگی به ژنرالی تصمیم می‌گیرد. در دسامبر نیز این شورای در مورد برنامه‌های تدارکات تسلیحاتی ۱۰ ساله که هر دو سال یکبار مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد، تصمیماتی اتخاذ می‌کند.

در هر دو نشست این شورا، اعضا در مورد اوضاع کلی امنیتی در داخل و اطراف ترکیه به بحثمی‌پردازند.

فرمانده ستاد مشترک ارتش ترکیه در بیانیهای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که ۳۴ دریادار و ژنرال به درجات بالاتر ارتقا یافته و ۵۰ سرهنگ به درجه ژنرالی و دریاداری نائل آمدند و دوره فعالیت ۳۳ ژنرال و دریادار نیز تمدید شد.