به گزارش افکارنیوز،باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید که به تعبیر بسیاری از رسانه‌های آمریکایی پدیده نادری بود درباره برنامه‌های جاسوسی آمریکا صحبت کرد و وعده شفافیت بیشتر در این برنامه‌ها را داد.

بنا به گزارش رسانه‌ها، اوباما به خبرنگاران گفت که او تلاش خواهد کرد تا بند ۲۱۵ قانون میهن‌پرستی که به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اجازه گردآوری اطلاعات تلفنی از مردم آمریکا را می‌دهد را اصلاح خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت علاوه بر این اصلاحات، وب‌سایتی راه‌اندازی شده و در آن برنامه‌های تجسس و نظارت آمریکا به مردم این کشور و مردم دنیا توضیح داده خواهد شد.

وی همچنین گفت: من فکر نمی‌کنم آقای اسنودن که اطلاعات محرمانه آمریکا را افشا کرد قهرمان باشد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تنش‌های اخیر بین واشنگتن و مسکو پس از لغو دیدارش با پوتین، رئیس جمهور روسیه که گفته می‌شد یکی از دلایل آن اعطای پناهندگی به اسنودن از سوی روسیه بود، گفت: «موضوع اسنودن یکی از زمینه‌های اختلاف ما با روسیه است.»

با این حال وی گفت تصمیم وی برای لغو دیدار با رئیس جمهور روسیه تنها بر سر مسئله اسنودن نبوده است. وی مسئله سوریه را یکی دیگر از زمینه‌های اختلاف دو کشور دانسته است.

وی با اشاره به اینکه در روابط آمریکا با روسیه پس از فروپاشی شوروی همواره قدری تنش وجود داشته است از ولادیمیر پوتین خواست روابط دو کشور را با نگاهی به آینده تنظیم کند، نه با نگاه به گذشته.