مسکو: تهدیدات واشنگتن مبنی بر زور است

به گزارش افکارنیوز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تهدیدات واشنگتن مبنی بر توسل به زور علیه سوریه غیرقابل قبول است.

این بیانیه می‌افزاید هر گونه اقدام یکجانبه نظامی در سوریه دورنمای حل سیاسی و دیپلماتیک را از بین می‌برد.

طبق اعلام وزارت خارجه روسیه هر گونه اقدام نظامی یکجانبه دور جدیدی از درگیری‌ها در سوریه را موجب خواهد شد که این کشور گفته نمی‌توانند اجازه دهد اتفاق بیفتد.

این بیانیه در شرایطی صادر شده که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه(۸ شهریور) در بیانیه‌ای قبل از آنکه نتایج تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام شود دولت بشار اسد را در استفاده از سلاح‌های شیمیایی مسئول دانست.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که موشک‌ها از مناطقی که تحت کنترل دولت هستند، شلیک شده‌اند.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم پس از جان کری به اظهار نظر درباره تحولات سوریه پرداخت و از اقدام نظامی محدود در آن کشور خبر داد.

وی گفت: «تیم نظامی اقدام محدود در سوریه را بررسی می‌کند، حمله بلند مدت در سوریه در کار نیست.»

پیش از آن، پارلمان انگلیس روز پنجشنبه ۷ شهریور در اقدامی غیرمنتظره به طرح پیشنهادی آقای «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس برای دخالت نظامی در کشور سوریه به عنوان پاسخی به ادعاهای استفاده دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی رأی منفی داد.

به دنبال اعلام این خبر روز جمعه ۸ شهریور گزارش‌هایی از مخالفت دست‌کم ده عضو ائتلاف ناتو، از جمله انگلیس با دخالت نظامی در سوریه منتشر شد.

لفاظی‌های جنگ‌طلبانه در سوریه پس از آن بالا گرفت که مقامات کشورهای غربی ادعا کردند در منطقه غوطه‌الشرقیه از حمله شیمیایی علیه مخالفان استفاده شده است.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی چند روز پیش در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده تحقیق کنند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارشهای منتشر شده، قدرتهای غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبهنظامیان معارض دولت در سوریه حمایت میکنند.