پشت‌پرده کاهش تهدید نظامی علیه سوریه

به گزارش افکارنیوز، " آنتوان الحایک " تحلیلگر برجسته سایت لبنانی النشره در مقاله ای به دلایل کاهش شدت تهدیدهای نظامی علیه سوریه پرداخته است.

در این مقاله آمده است: در زمانی که مواضع کشورهای غربی در قبال حمله به سوریه به تدریج نرمتر شده است، یک دیپلمات از کشورهای آسیایی اعلام کرده اطلاعاتی مبنی بر توافق احتمالی روسیه و آمریکا درباره عدم اجرایی کردن گزینه نظامی علیه سوریه وجود دارد.

این توافق در حالی در آستانه نهایی شدن است که مسکو پیش از این به وزارت خارجه آمریکا اطلاع داده که توانایی جلوگیری از پیامدهای واکنش سوریه و ایران به حمله نظامی احتمالی را ندارد، به ویژه اینکه سوریه در این جنگ هیچ چیزی برای از دست دادن ندارد.

ایران نیز که از مدتها پیش وارد باشگاه کشورهای هسته ای شده، هیچ تمایلی برای عقب نشینی در برابر خواسته های همپیمانان آمریکا در حاشیه خلیج فارس ندارد، حتی اگر این مسئله برایش هزینه های زیادی داشته باشد. ایران طی سالهای اخیر موفقیتهای خود را در عراق شاهد بود که توانست نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج شده ببیند و همچنان بر تنگه استراتژیک سیاسی و نظامی هرمز که اصلی ترین محل عبور نفتکشهای آمریکایی و کشورهای غربی است، سیطره داشته باشد.

موضوعی که باعثتقویت این گمانه زنی می شود، اظهارات همان دیپلمات است که به جزئیات سفرهای اخیر " سلطان قابوس " پادشاه عمان و " جفری فلتمن " فرستاده سازمان ملل به ایران و پیامهایی که در این دیدار به همراه داشته اند پرداخته است.

بر اساس این گزارش، این دو مقام، پیشنهادهایی به همراه داشته اند که به طور کلی از سوی ایران رد شده و غیر قابل مذاکره اعلام شده است. پادشاه عمان پیامی از سوی عربستان با موافقت ضمنی آمریکا برای ایران داشته که در آن به تهران پیشنهاد داده شده در برابر دست کشیدن از نظام سوریه شاهد وقوع تحولات مثبتی در بحرین به نفع مخالفان رژیم منامه باشد. مقامات ایرانی در پاسخ به این پیشنهاد به نحوی رفتار کردند که طرف مقابل را به این درک برسانند که دست کشیدن ایران از سوریه اصلا موضوع قابل گفتگویی نیست.

در این گزارش آمده است پیشنهاد دوم از سوی جفری فلتمن به مقامات ایرانی ارائه شد. وی در این پیشنهاد به بسته شدن موضوع هسته ای ایران و اذعان به قدرت ایران در خلیج فارس در برابر چشم پوشی آمریکا از حمله به برخی اهداف موردنظر در سوریه اشاره داشته که این پیشنهاد نیز قاطعانه از سوی تهران رد شده است.

ایران در پاسخ به این مسئله با هر گونه اقدام یکجانبه گرایانه آمریکا در منطقه که نتایج آن در گذشته در عراق، لیبی، تونس و افغانستان دیده شده، مخالفت کرده و به مسئله امنیت تنگه هرمز برای عبور نفتکشهای آمریکایی و غربی نیز اشارات واضحی داشته است.

به گفته این دیپلمات، عوامل فوق سبب شده که آمریکا با استفاده از سیاست عقب نشینی تاکتیکی از طرح قبلی درباره حمله نظامی به سوریه صرف نظر کند و در انتظار تغییر معادلات سیاسی در خاورمیانه باقی بماند.

خاطرنشان می شود پیش از این نیز برخی منابع از پیشنهاد "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه برای دست کشیدن نظام سوریه د