به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «رابرت ورث» تصریح کرده که هدف اصلی از حمله احتمالی به سوریه، ارسال پیام برای جمهوری اسلامی ایران است.

بنابراین گزارش، مهم‌ترین کارت بازی موافقان حمله نظامی به سوریه، لزوم این حمله برای ارسال پیام به کشوری دیگر است: «ایران». اگر ایالات متحده به خط قرمزی که خود تعیین کرده پایبند نباشد، ایران احساس می‌کند که آمریکا ضعیف است و به تلاش‌هایش برای تولید سلاح هسته‌ای می‌افزاید.

روزنامه نیویورک‌تایمز در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که ایران تاکید کرده، برنامه هسته‌ایش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز دنبال می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون هیچ سندی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران از معاهده منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه نکرده است.


در عین حال، نویسنده گزارش مزبور ابراز نگرانی کرده است که ارسال چنین پیامی برای ایران می‌تواند به تلاش‌ها برای گفتگو با رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران، حسن روحانی، ضربه بزند.


این گزارش در بخشی دیگر ادعا می‌کند که حمله به سوریه برای ایران یک بحران امنیت ملی محسوب می‌شود و سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور هرچه باشد، در جریان چنین بحرانی تضعیف شده و نیروهای رادیکال قدرتشان افزایش پیدا می‌کند. روحانی هم همچون اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در برابر محافظه‌کاران داخلی آسیب‌پذیر است. رسانه‌های غربی عموما از نیروهای اصول‌گرا در ایران با عنوان محافظه‌کار یا تندرو نام می‌برند.


گزارش فوق سپس بخشی از سخنان حسین موسویان را نقل کرده که میگوید: من قانع شدهام که روحانی و ظریف خواستار غالب آمدن بر دشمنی بین ایران و ایالات متحده هستند اما حمله نظامی به سوریه مخرب خواهد بود.