به گزارش افکارنیوز، در نشست مجلس عمومی روسیه که روز گذشته در رابطه با وضعیت سوریه برگزار و اعلام شد که قضیه سوریه راه حل نظامی نداشته و تجاوز به‌ این کشور اوضاع منطقه و جهان را به‌ مراتب پیچیده‌تر خواهد کرد.

در این نشست که به‌ ابتکار کمیسیون همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی عمومی مجلس عمومی و نهاد ریاست جمهوری روسیه صورت گرفت، نمایندگان وزارت‌خانه‌های امور خارجه و دفاع، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و کارشناسان برجسته شرکت کردند.

اعضای مجلس عمومی و سایر شرکت‌کنندگان این نشست جنبه‌های سیاسی، نظامی، حقوقی و بشر‌ی قضیه سوریه، تهدید بالقوه مداخله نظامی خارجی، سناریوی‌های احتمالی رشد تحولات و پیامد‌های آن برای روسیه را مورد بحثو بررسی قرار دادند.

«سرگی ورشینین» نماینده وزیر امور خارجه روسیه در مسائل خاور نزدیک در سخنانی با دشوار عنوان کردن وضعیت سوریه، خطر تجاوز نظامی را نگران کننده خواند و گفت که کشورش به‌ صورت قاطع مخالف این‌گونه رویکرد می‌باشد.

این دیپلمات روس حل و فصل سیاسی قضیه سوریه را ناگزیر دانست و گفت که استفاده از زور علیه سوریه وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد.

وی با غیرقانونی عنوان کردن حمله به‌ سوریه تأکید کرد که انجام چنین اقدامی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند کل سیستم روابط بین‌الملل را تغییر دهد.

در نشست مجلس عمومی روسیه نقش خانم «ورونیکا کراشنینیکوا» مدیر کل مؤسسه تحقیقات و ابتکارات سیاست خارجی در مسکو بسیار برجسته بود.

وی ضمن سخنرانی در این نشست، گفت: پس از مداخله نظامی آمریکا و متحدانش چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ ساده است، واقعیت امر این است که به‌ جز سوریه در کل خاورمیانه تنها یک بازیگر جدی وجود دارد که آخرین سد در برابر هژمونی آشکار آمریکا در منطقه به‌شمار می‌رود و نام این بازیگر ایران است.

این درحالی است که در صورت تجاوز نظامی آمریکا به سوریه و از بین بردن «بشار اسد» و دولت سوریه هدف بعدی آمریکا ایران خواهد بود.

شرکت‌کنندگان این نشست به‌ اتفاق آرا اوضاع سوریه را فوق‌العاده عنوان کرده و اقدامات آمریکا را غیرقانونی و جنایتکارانه خواندند.

«اولگ دگایف» نماینده وزارت دفاع روسیه گفت که اعزام کشتی‌های آمریکایی مجهز با موشک‌های کروز به‌ سواحل سوریه بر اوضاع منطقه تأثیر منفی داشته و عرضه سلاح به‌ تروریست‌ها بر ایران، آسیای مرکزی و روسیه تأثیر منفی خواهد داشت چرا که در آینده این سلاح‌ها در سراسر این منطقه پخش خواهد شد.

اعضای مجلس عمومی روسیه در رابطه با قضیه سوریه پیامی خطاب به‌ سران گروه «جی ۲۰» آماده کرده و خواستار حل و فصل مشکل سوریه فقط از طریق دیپلماتیک خواهند شد.

بسیاری از توصیههای مجلس عمومی زمینه تهیه قوانین و صدور فرامین و دستورات رئیس جمهور و دولت روسیه را فراهم میکند، برخی از ناظران مستقل بر این باورند که امروزه اهمیت مجلس عمومی در حیات سیاسی این کشور حتی بیشتر از پارلمان روسیه میباشد.