به گزارش افکارنیوز، یک مقام ترک می‌گوید مذاکرات آشتی ترکیه و اسرائیل در جریان است و ممکن است در هر زمان به نتیجه برسد.

این مقام ترکیه که خواسته نامش فاش نشود، با بیان اینکه احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات عادی‌سازی روابط دیپلماتیک وجود دارد، می‌گوید: این موضوع نباید کسی را غافلگیر کند. من هیچ مشکل سیاسی در روند به نتیجه رسیدن این مذاکرات نمی‌بینم.

مقامات ترک و صهیونیست‌ها در ماه آوریل مذاکرات دوجانبه برای ازسرگیری روابط عادی دیپلماتیک را آغاز کردند. در این مذاکرات قرار است دو طرف بر سر میزان غرامت پرداختی به خانواده‌های قربانیان حادثه کشتی «مرمره» توافق کنند. پرداخت غرامت به قربانیان این حادثه یکی از شروط ترکیه برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با اسرائیل است.

نظامیان رژیم‌صهیونیستی در سال ۲۰۱۰ در حمله به کشتی حامل فعالان صلح‌طلب ترک موجب مرگ ۹ نفر از سرنشینان این کشتی شدند. این کشتی قصد داشت پس از عبور از حصر غزه مواد غذایی و کمک‌های امدادی به این منطقه برساند.

پس از این حمله بود که روابط میان آنکارا و تلآویو تیره شد. آنکارا خواستار عذرخواهی اسرائیلیها بابت این حمله که در آبهای بینالمللی انجام شد، بودند. حدود دو ماه قبل بنیامین نتانیاهو نخستوزیر رژیمصهیونیستی از این حمله عذرخواهی کرد. با این وجود گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه روابط دو جانبه به خصوص در بخش بازرگانی در حال حاضر هم بین آنکارا و تلآویو برقرار است