تلاش آمریکا برای تغییر سران عرب

به گزارش افکارنیوز، پایگاه خبری المنار در مقاله‌ای نوشت که دولت آمریکا سعی دارد بر اساس الگوی پیاده شده در قطر تمامی رژیم‌های امیر‌نشین و پادشاهی در منطقه را با انتقال قدرت از طریق موروثی روبرو کند و در کشورهایی که تحت نفوذ آمریکا قرار دارد، ‌ این اقدام را بر اساس شرایط داخلی پیاده کند.

در این راستا بر اساس شرایط موجود در برنامه‌های کاری آمریکا، اردن در رتبه اول قرار دارد، کاخ سفید در این کشور که در همسایگی سوریه است، از ابتدای بحران سوریه وارد عمل شده و سعی کرد آن را به پایگاهی برای حمایت از حمله نظامی به سوریه یا حمایت های لوجستیک مخالفان سوری تبدیل کند.

در راستای برنامه‌های آمریکا، کاخ سفید به دنبال جانشینی حمزه بن حسین برادر عبدالله دوم شاه کنونی عربستان سعودی است؛ ملک حسین شاه سابق اردن حمزه را بعد از عبدالله به ولیعهدی وی انتخاب کرده بود، اما عبدالله دوم بر خلاف وصیت پدرش او را عزل کرد و در سال ۲۰۰۹ فرزندش را به عنوان ولیعهد تعیین کرد.

بر اساس این گزارش نفوذ " نور " مادر حمزه که تابعیت آمریکایی دارد و مناسبات فوری با سران حاکمیت در آمریکا بویژه دموکرات‌ها ایجاد کرده، نقش مهمی در این تصمیم دارد. این در حالی است که روابط این زن با شاه کنونی اردن به علت مسایل مالی به تیرگی گرائیده است. نور تا جایی در آمریکا قدرت دارد که یکی از ارکان اصلی تامین مالی ستاد انتخاباتی بیل کلینتون در دور دوم ریاست جمهوری وی بود، وی همچنین در ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون برای تصدی نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل آمریکا نیز حضور داشت.

آمریکا اعتقاد دارد که عبدالله دوم تمام برگه‌های خود را استفاده کرده و اوضاع کشور در دوره حاکمیت وی به سمت انفجار پیش رفته است، این در حالی است که شاه اردن به دنبال قانع کردن طرف آمریکایی برای جانشینی فرزندش به جای خود است و در این راستا فرمانپذیری خود از آمریکا در دخالت در سوریه در دو ماه اخیر را افزایش داده و سعی دارد به این ترتیب تصمیم آمریکا در جانشینی فرزندش به جای حمزه را تغییر دهد.

منبع آگاه عربی البته اعلام کردند که تصمیم عبدالله دوم با مخالفت ارتش و دستگاه اطلاعاتی این کشور مواجه شده، این موسسات نظامی در این راستا گزارش‌های مفصلی را درباره عدم تامین منافع اردن در دخالت در سوریه به پادشاه این کشور داده‌اند. این مخالفت تا حدی است که یکی از فرماندهان جبهه شمالی ارتش اردن به یک هیئت عشایری گفته که ارتش این کشور دخالت در سوریه را حتی در صورت صدور دستور پادشاهی رد خواهد کرد. این مراکز معتقدند که ورود در جنگ سوریه پیامدهای بدی در اوضاع شکننده داخلی در این کشور دارد.

دستگاه اطلاعاتی اردن معتقد است که پادشاه برای راضی کردن آمریکا برای به قدرت رساندن پسرش به دنبال این اقدام است و حتی به واشنگتن چراغ سبز امکان حل آرمان فلسطین به نفع رژیم صهیونیستی را نیز داده است.

شاه اردن نیز در مقابل در تلاش است تا نقش سرویس های اطلاعاتی را که بیشتر از عشایر این کشور تشکیل شده و مخالف ورود به حمله نظامی به سوریه است را تضعیف کند.

بر این اساس دستگاه‌های اطلاعاتی اردن در دو زمینه اقدام کرده‌اند، ‌اول اینکه همکاری خود را با دستگاه‌های جاسوسی آمریکا در سوریه و منطقه افزایش داده و در عین حال همگرایی خود را با دستگاه اطلاعاتی سوریه نیز ادامه می دهد، چرا که نگران از بین رفتن حاکمیت کنونی در اردن است.

اردن همچنین در این راستا از سقوط اخوان المسلمین در مصر نیز استفاده کرده تا از رشد جبهه عمل اسلامی شاخه وابسته به این جماعت در اردن نیز خلاص شود، امان همچنین مناسبات خود را با جنبش حماس تقویت کرده است، چرا که این جنبش به دنبال از دست دادن هم پیمانان خود در سوریه و مصر به دنبال بهبود مناسبات خود با اردن است، محمد نزال از اعضای دفتر سیاسی در همین راستا به اردن تردد می کند تا ضمن دیدار با مقامات این کشور ترتیب حضور آرمان فلسطین را در دستور کار مقامات امان قرار دهد. اردن نیز از این مناسات استفاده کرده و از طرف فلسطینی خواسته تا بر اساس دیدگاه های امان در برابر تلاشهای آمریکا برای کنفدرالی کردن اردن و فلسطین در خاک اردن بایستد.