به گزارش افکارنیوز، مجله آلمانی «اشپیگل» روز دوشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی بی‌نام مدعی شد رئیس‌جمهور جدید ایران آماده است در برابر لغو گسترده تحریم‌ها با تعلیق فعالیت سایت غنی‌سازی «فردو» موافقت کند.

اشپیگل در این مورد می‌نویسد: «اشپیگل» از طریق منابع اطلاعاتی خود مطلع شده است که «حسن روحانی» احتمالا آماده است تا فعالیت سایت غنی‌سازی فردو را تعلیق کند و بازرسان بین‌المللی اجازه دهد بر برداشته شدن سانتریفیوژها نظارت کنند. در مقابل، او می‌تواند از ایالات متحده و اروپا برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، لغو تحریم صادرات نفت و صدور مجوز فعالیت‌های بین‌المللی بانک مرکزی ایران را درخواست کند.

این گزارش می‌افزاید: گزارش شده است که روحانی قصد دارد جزئیات این پیشنهاد را احتمالا در جریان سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کند. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه وی در دیدار یکشنبه آینده خود با «کاترین اشتون» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، در نیویورک کلیات این پیشنهاد را مطرح می‌کند. در صورتی که وی(رئیس‌جمهور ایران) حاضر شود چنین امتیازات گسترده‌ای را ارائه دهد، روند مذاکرات به طرز قابل قبولی حتی ممکن است به از سرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه با واشنگتن منجر شود.

اشپیگل در گزارش خود به تحولات اخیر در مورد برنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و نوشته است در چند روز گذشته نیز اوضاع امیدوارکننده‌ای رقم خورد. از یک سو گزارش شد که «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آمادگی ایران برای «بسط و ارتقا» همکاری‌ها اطمینان داده و از سوی دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه از مکاتبه با همتای ایرانی‌اش خبر داد. برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که این نامه‌نگاری می‌تواند راه را برای اولین دیدار سران دو کشور بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران هموار کند.

صبح دوشنبه هم روزنامه گاردین طی گزارش در مورد احتمال دیدار غیررسمی روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اوایل مهر در نیویورک برگزار میشود، گمانهزنی کرد.