مسکن سازایرانی در کاراکاس: سر من کلاه گذاشتند!
گروه بین الملل:

شرکت تراسازه تبریز متعهد شده است که سه کارخانه ساخت مسکن در ونزوئلا سالانه ۶۰هزار خانه ساخته و تحویل دهد. درحال حاضر فعالیت ماشین آلات این ۳کارخانه متوقف شده است ولی گفته می شود این ماشین آلات ۹ماه پیش به دولت تحویل داده شده است.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از ال یونیورسال، خبرگزاری رسمی ونزوئلا، همه چیز برای آغاز تولید دیوار و سقف های یک سری از خانه های پیش ساخته آماده است و ادعا شده است که کار تولید را بدون بهره گیری از فن آوری های دیگر شرکت های خارجی، به اتمام خواهند رساند.

با این وجود مسئولان محلی می گویند خبری از آغاز به کار این پروژه دیده نمی شود.

دو هفته پیش یک شرکت خارجی دیگر مدعی شد که دو بار برای فعالیت ماشین آلات به کار رفته در سه خط تولید خانه پیش ساخته در استان های " کوخدس "، " موناگاس " و " سولیا " هزینه پرداخت شده است. شرکت کانادایی " نواتک " از چند روز پیش به فسخ یک قرارداد خبر داد که در آن ادعا شده است که از بیت المال استفاده غیرقانونی شده است. ولی برخلاف این ادعاها، شرکت تراسازه تبریز آن را یک مشکل شخصی تلقی می کند.

جدا از سفارش ماشین آلات در کانادا و انعقاد قرارداد در کشور بلیز یا دیگر نقاط جهان، گفته می شود این جریان درواقع یک کلاهبرداری میان شرکت هاست که تعهدات خود را بجا نمی آورند: ارسال بخشی از ۱۴ میلیون دلار پرداخت شده توسط دولت از مسیر کاراکاس - تهران به یک حساب بانکی در کانادا.

حمید فاضل، پیمانکار شرکت تراسازه تبریز، دراین خصوص می گوید: " من فریب خوردم و سر من کلاه گذاشتند. انتقال پولی که باید به حساب من انجام می شده، نگاه داشتند و آن را واریز نکردند. "

او از وزارت صنایع ونزوئلا خواسته بود تا ۲.۸ میلیون دلار را به شرکت کانادایی نواتک واریز کند، ولی اکنون می گوید که این اقدام صرفاً برای زنده کردن این وجه بوده: " با این شیوه خواستیم بخشی از وجه را به ایران منتقل کنیم. "

او در ادامه می افزاید: " درحال حاضر امکان ارسال مستقیم پول به ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده وجود ندارد. واسطه هایی هستند که در کانادا یا خود آمریکا کار می کنند و کمیسیون هایی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دریافت می کنند؛ اینها شرکت هایی صوری هستند که انتقال پول انجام می دهند و به هیچ وجه تأمین کننده ماشین آلات نیستند. "

حمید فاضل در سال ۲۰۱۱ با امضای قراردادی معادل ۱۴.۱ میلیون دلار از وزارت خارجه ونزوئلا خارج شد. براساس این قرارداد، باید سالانه ۶۰ هزار مسکن در ونزوئلا ساخته شود. او می گوید که در یکی از سفرهای رسمی رییس جمهور هوگو چاوز به تهران با وی دیدار داشته و این پروژه یکی از پروژه های شهرسازی معرفی شده به او بوده است.

او می گوید که دو سال بعد، سه خط تولید خانه های پیش ساخته در شهرهای تیناکیو، تمبلادور، و کابیماس راه اندازی شدند. علی رغم سختی هایی که با کانادا ایجاد شد و عدم پرداخت پول ازسوی آنها، شرکت به تعهدات خود پایبند ماند.

او می گوید بجای انتقال ماشین آلات ایرانی با کشتی، مجبور بودیم آنها را با پرداخت هزینه بیشتر با هواپیما منتقل کنیم. " ۱۸۰ تن ماشین آلات طی چهار سفر با هواپیما ارسال شد. "

به گفته صاحب شرکت تراسازه تبریز، این ماشین آلات از ایران به ترکیه منتقل شدند و درنهایت با دو توقف دیگر در آلمان و ایالات متحده به شهرهای ونزوئلا رسیدند. فعالیت این ماشین آلات درحال حاضر متوقف شده است.