ظریف درنیویورک نشست رسمی‌با۱ + ۵ندارد

به گزارش افکارنیوز، علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در مورد سفر وزیر امور خارجه به نیویورک و دیدار با گروه ۱ + ۵ گفت: مسئله‌ای که در این زمینه مطرح شده دیدار با خانم کاترین اشتون و تیم مذاکره کننده به صورت غیر رسمی خواهد بود.

بروجردی ادامه داد: در حاشیه سفر آقای ظریف به نیویورک نشست رسمی ۱ + ۵ که باید زمان و مکان مشخصی داشته و مورد توافق طرفین قرار گیرد برگزار نخواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: جلسه‌ای که احتمالا در حاشیه نشست اجلاس سازمان ملل برگزار خواهد شد جلسه‌ای مشورتی خواهد بود اما اجلاس مورد نظر که بحثزیادی هم پیرامون آن صورت گرفته طبیعتا باید با توافقی دو جانبه تصمیم گیری شده و برگزار شود.

گفتنی است " مرضیه افخم " سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه در نخستین نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و ۱ + ۵، با اشاره به واگذاری مسئولیت تنظیم مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه توسط رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشته که وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط که چارچوب هماهنگی‌‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود مذاکرات را رهبری و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.

افخم اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اولین دوره مذاکره با ۱ + ۵ در دولت یازدهم قرار است در نیویورک برگزار شود را تفسیر نادرست از اخبار منتشر شده برشمرده و گفته بود: آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهند کرد و این دیدار اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است که در آن مسائل و موضوعات مختلف مورد بحثو تبادل نظر قرار می‌گیرد.

قابل ذکر است منابع مطلع در تهران گفتند همانطور که رئیس‌جمهور اعلام کرده، ایران دیدار آینده ظریف و اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را آغاز دوران جدید مذاکرات هسته‌ای در نظر می‌گیرد.

همچنین یک دیپلمات گفت: همانطور که قبلا هم معمول بوده، دوران جدید مذاکرات با یک مذاکره دو جانبه آغاز خواهد شد و گام بعدی پس از آن تلاش برای توافق بر سر زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه ۱ + ۵ خواهد بود.

وی ادامه داد: بعید می‌دانم تیم جدید به اندازه گذشته درباره زمان و مکان مذاکرات سخت‌گیری کند.

این دیپلمات که به دلیل صحبت درباره مسائل مذاکراتی مایل به افشای نامش نبود، گفت: هدف از دیدار اول آشنایی دو طرف است، اکنون برای ایران مهم این است که ببیند غربی‌ها تحت تاثیر روی کار آمدن دولت جدید در ایران و همچنین در پرتو تحولات مربوط به سوریه، با چه روحیه و دستور کاری پای میز مذاکرات خواهند آمد.

همچنین برخی کارشناسان در تهران می‌گویند اگرچه ایده‌ها و ابتکارات جدیدی از سوی تیم محمدجواد ظریف در حال طراحی است، اما این تیم هیچ پیشنهاد جدیدی با خود به نیویورک نخواهد برد.

گفتنی است ایران پیشتر در مذاکرات آلماتی ۲ یک پیشنهاد جدید به طرف غربی ارائه کرده اما مشخص نیست که تیم جدید هسته‌ای علاقه‌ای به تمرکز بر آن داشته باشد.

نکته دیگر درباره مذاکرات آتی این است که به نظر می‌رسد تیم دکتر روحانی مایل است سطح مذاکرات را به مذاکرات میان وزرای خارجه ارتقا بدهد.

لازم به ذکر است که اکنون کاترین اشتون به لحاظ دیپلماتیک در سطح وزیر قرار دارد و مذاکرات به لحاظ پروتکلی دچار اشکال نیست.

دکتر روحانی و تیمش روز ۳۱ شهریور وارد نیویورک خواهند شد.

منابع خبری گفتهاند ظریف و اشتون روز دوشنبه اول مهر ۱۳۹۲ (۲۳ سپتامبر ۲۰۱۳) ملاقات میکنند.