" سید حسن نصرالله " عصر روز جمعه در مراسم روز جهانی قدس که به ابتکار حزب‌الله لبنان در مجمع سیدالشهداء در منطقه " الرویس " در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به تمام کسانی که در این مراسم به مناسبت بزرگداشت روز جهانی قدس، شرکت کرده‌ بودند خیر مقدم گفت.
وی در سخنان خود به تحولات فلسطین از جمله مذاکرات سازش، خروج نیروهای آمریکایی از عراق، قضیه امام موسی صدر، دادگاه ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان، تجهیز ارتش لبنان به سلاح و نیز حادثه برج ابی حیدر اشاره کرد.

*** هیچ‌کس حق چشم‌پوشی ذره‌ای از خاک فلسطین را ندارد

دبیرکل حزب الله لبنان با انتقاد شدید به مذاکرات مستقیم سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی که دور اول آن دیروز پنجشنبه در واشنگتن برگزار شد، اظهار داشت: امروز ما به جهان می‌گوییم که چالش‌های موجود حتی یک حرف را در معیارها و ثوابت ما تغییر نخواهد داد. وی افزود: معیارهایی که بر اساس آن فلسطین از کران تا کران حق ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی است و هیچ‌کس حق ندارد از یک ذره از این خاک مقدس صرف‌نظر کند و حتی حق ندارد یک حرف از اسم آن یا قطره‌ای از آب آن را بر سر امتیازدهی نادیده بگیرد.


*** امام خامنه‌ای همان راه امام(ره) را بعد از رحلت ایشان ادامه دادند


دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط حضرت امام(ره) گفت: امام خامنه‌ای بعد از رحلت ایشان بر ادامه همان شیوه و مسیر امام خمینی(ره) و التزام به قدس، مسئله فلسطین و مقابله با طرح های آمریکایی و صهیونیستی تاکید کرده است.
سیدحسن نصرالله اظهار داشت: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که ۳۰ سال پیش از سوی امام خمینی(ره) بعنوان روزجهانی قدس انتخاب شد دارای مفاهیمی آسمانی و اعتقادی است و بی‌تردید بهترین روز در بهترین ماه است.
وی افزود که بارها درباره اهمیت این روز بزرگ سخن گفته است اما با گذشت سالها و تداوم توطئه‌ها و تهدیدهای فراروی قدس و فلسطین بر اهمیت این روز بزرگ افزوده شده است و حتی پس از رحلت امام خمینی(ره) این روز همچنان زنده نگه داشته شد و امام خامنه‌ای نیز بعد از رحلت ایشان بر ادامه همان شیوه و مسیر امام خمینی(ره) و التزام به قدس و مسئله فلسطین و مقابله با طرح های آمریکایی و صهیونیستی تاکید کردند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود که برخی قضایا به مرور زمان فراموش و از بین می‌روند اما قضیه‌ای با عظمت قدس باید بگوییم که هیچ‌گاه امت ما این قضیه را فراموش نمی‌کند زیرا آن بخشی از تعهد دینی ما، فرهنگما، تمدن ما، گذشته، حال و آینده ما است. لذا باید همواره مورد یادآوری قرار گیرد و در ضمیر و وجدان امت ما زنده بماند.
نصرالله افزود که روز قدس روز تاکید بر معیارها است نه اعلام آن. زیرا این معیارها پیش از این اعلام و تبیین شده‌اند و برای آن فداکاریها و ایثارگری‌های زیادی شده که اسرا و شهدا از جمله آنهاست. امروز روز تکرار حق است. امروز ما به جهان می‌گوییم که چالش‌های موجود حتی یک حرف را در معیارها و ثوابت ما تغییر نخواهد داد. معیارهایی که بر اساس آن فلسطین از کران تا کران حق ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی است و هیچ‌کس حق ندارد از یک ذره از این خاک مقدس صرف‌نظر کند و حتی حق ندارد یک حرف از اسم آن یا قطره‌ای از آب آن را بر سر امتیازدهی نادیده بگیرد.



***رژیم جعلی اسرائیل را هرگز به رسمیت نمی‌شناسیم


وی تصریح کرد: اسرائیل یک دولت غیرقانونی و غیرانسانی است که بر پایه تجاوز و جنایت استوار شده است لذا هیچ‌گاه نمی‌تواند به مشروعیت یا به رسمیت شناخته شود حال هر طرفی هم که بخواهد آن را به رسمیت بشناسد و یا تلاش کند به آن مشروعیت ببخشد، موفق نخواهد بود. این، منطق روز قدس و منطق قول حق به دور از هرگونه تعارف، ملاحظه یا تاثیر گرفتن از شرایط منطقه‌ای است.
نصرالله افزود: روز قدس یک مناسبت جهانی برای تمرکز بر روی آنچه که قدس، فلسطین، ملت آن و مسجدالاقصی در حال تجربه آن است و نیز تهدیدها و خطراتی که قدس بعنوان یک مکان برای مقدسات اسلامی با آن مواجه است، می‌باشد. خطراتی از قبیل یهودی‌سازی، ‌ آوارگی ساکنان آن و شهرک‌سازی در کرانه باختری که مذاکرات سطحی سازشی که از دیروز آغاز شده نخواهد توانست آن را متوقف کند.



***مذاکرات سازش " مرده " متولد شده است

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن که با نظارت آمریکا انجام می‌شود، آن را شکست خورده دانست و گفت: مذاکرات سازش مرده متولد شد.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود به مناسبت روز جهانی قدس با اشاره به همزمان شدن دو رویداد آغاز مذاکرات سازش و خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق، اظهار داشت: برخی معتقدند که اشغالگری آمریکا در عراق به پایان رسیده است، اما این سخن درست نیست، برخی نیز آن را خروج جزئی و برخی نشانه بی اهمیت جلوه دادن نقش مقاومت می دانند.
وی افزود: مذاکرات سازش مرده متولد شد؛ هدف از این مذاکرات و وظیفه و نیاز سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی مشخص بوده و با کمال تاسف برخی نیازهای عربی رسمی نیز روشن است، اما آخرین چیزی که این مذاکرات به آن می‌پردارد، فلسطین است.
سیدحسن نصرالله با اشاره به مخالفت گروههای فلسطینی با مذاکرات سازش تصریح کرد، حتی گروه‌هایی که از اساس مشکلی با مذاکره نداشتند، این مذاکرات را نپذیرفته‌اند؛ نظرسنجی‌ها نیز نشان داده است که مردم هم با این مذاکرات سازش مخالفند، بنابراین چنین مذاکره‌ای بی ارزش است.
دبیرکل حزب‌الله گفت: مذاکره با دشمن ستمگر و مستبد صهیونیست که تا این حد از تایید کشورهای غربی برخوردار است نتیجه‌ای جز این ندارد که به این رژیم مشروعیت داده شود، در حالیکه هیچ مشروعیتی ندارد.



*** آمریکا توان به راه انداختن جنگ جدیدی را ندارد

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به بحران اقتصادی آمریکا و شکست طرح‌های این کشور در منطقه گفت: آمریکا نمی‌تواند جنگ‌های جدیدی را به راه بیاندازد.

به گزارش فارس، سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود که به مناسبت روز جهانی قدس ایراد می‌کرد، اظهار داشت: در فلسطین، لبنان و عراق مشکلاتی وجود دارد و اگر بخواهیم کلی‌تر نگاه کنیم، در منطقه مشکلاتی وجود دارد. من می‌خواهم بگویم که محور مقاومت و بازدارنده که در مقابل محور غربی - اسرائیلی پایداری می‌کند در سال‌های گذشته توانسته است دستاورد و پیروزی تاریخی بزرگی را در سطح منطقه به ثمر بنشاند و این امر بازتاب زیادی در سطح جهان داشته است.
وی که سخنانش به طور مستقیم از شبکه خبری المنار و العالم پخش می‌شد، افزود که پس از ۱۱ سپتامبر در آمریکا نومحافظه‌کاران بر سر کار آمدند و طرح خاورمیانه جدید را برای منطقه به همراه آوردند و با استفاده از افزایش پایگاه‌ها نظامی خود در منطقه و استفاده از نیروهای نظامی خود به منطقه ما آمدند تا ثروت‌های نفتی، گازی و سایر سرمایه‌های ما را غارت کنند. بر اساس این طرح اسرائیل برای همیشه در منطقه بطور سیاسی تثبیت می‌شد. به این ترتیب که با تحمیل سازش بر فلسطینی‌ها با امضاء و تایید عربی، طرحی را برای پاکسازی کلی مقاومت فلسطینی حتی مقاومت مردمی و سیاسی به همراه آوردند.
نصرالله تاکید کرد: مطلوب آنها این بود که هر کسی را که اعتراض کند، سر ببرند و از بین ببرند. مطلوب آنها این بود که مقاومت در لبنان و حکومت سوریه را نابود کنند و بر عراق سیطره یابند. هدف آنها رساندن ایران به مرحله انزوا و تخریب جایگاه آن و در نهایت حمله به این کشور بود. من ادعا می‌کنم که این طرح طی ۱۰ سال برای اجرا شدن در مقایسه با هر طرح استکباری دیگری در تاریخ، از امکانات سرسام‌آوری برخوردار بود. ارتش، جامعه بین‌الملل(که هیچ موجودیت خارجی ندارد بلکه این آمریکاست که آن را هدایت می‌کند)، اقتصاد و انقلاب ارتباطات از جمله این امکانات بوده است. بزرگترین ارتشها، قدرتمندترین جنگهای روانی و سرویس‌های مخابراتی در اختیار این طرح بود. اما طی سالهای گذشته محور مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه‌، ایران و عراق با این طرح مقابله کرد تا در نهایت آن را به شکست منتهی کرد. البته این به آن معنا نیست که درگیری‌ها به پایان رسیده است بلکه ما صرفا به مرحله دیگری با رویکردی دیگر منتقل شده‌ایم.
نصرالله تصریح کرد: تمام کارشناسان بر این امر اجماع دارند که تلاش‌های موجود برای حل‌وفصل بحران اقتصادی در اروپا و آمریکا رو به شکست است. آمریکا نمی‌تواند جنگ‌های جدیدی را به راه اندازد. این ناتوانی به معنای اصلاح یا تغییر معیارها و ارزشهای سیاسی آن نیست بلکه این کشور بدلیل شکست حملات استکباری‌اش در منطقه دچار ناتوانی‌‌ها و بحرانهای متعددی شده است.
وی افزود: پایداری ملت فلسطین بویژه در غزه، پایداری مقاومت و اراده سیاسی در لبنان طی ۵ سال، استواری سوریه، ایران و ملت عراق موجب تحقق این موفقیت شده است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: امروز ما به تداوم و استمرار این پایداری دعوت می شویم و احساس می‌کنیم که برغم مشکلات و دشواری‌های موجود به پیروزی بیش از هر وقت دیگری نزدیک شده‌ایم…اسرائیل بزرگ اکنون از بین رفته است و امروز بیش از هر وقت دیگری با چالش‌ها و تهدیدها مواجه است. ما به تداوم وحدت خود دعوت می‌شویم. ما امروز بیش از هر وقت دیگری مسئولیت داریم که از مقاومت فلسطین حمایت کنیم.
نصرالله گفت: تمام اشکال همبستگی معنوی و مادی با مقاومت باید ادامه یابد زیرا آزادسازی قدس در گرو مقاومت است.



*** خروج نیروهای آمریکا از عراق شکستی برای این کشور است

دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر اینکه " محور مقاومت " طی سال‌های گذشته دستاوردهای مثبتی به دست آورده، خروج نیروهای آمریکایی از عراق را شکستی برای سردمداران کاخ سفید دانست.

" سید حسن نصرالله " عصر روز جمعه در مراسم روز جهانی قدس که به ابتکار حزب الله لبنان در مجمع سید الشهداء در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، به رویداد دوم یعنی خروج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کرد و گفت: این عقب‌نشینی شکست است، هیچکس در آمریکا جرات ندارد که سخنرانی پیروزی داشته باشد، بلکه فقط سخنرانی شکست است و برخی از دستآوردهای اندک و بی‌ارزشی که جنگ عراق به دنبال داشت، سخن می‌گویند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به نقش محوری مقاومت افزود: همه ما می‌دانیم که آمریکا برای اشغال عراق وارد این کشور شد، اما آنها غافلگیر شده و از اشتباهات بزرگی سخن گفتند که در برداشت از اوضاع عراق داشتند؛ آنها با عامل مقاومت که به معنای عملیات جهادی است که اشغالگران را هدف قرار می‌دهد، روبرو شدند، اما آنچه که مردم عراق را هدف قرار می دهد، عملیاتی جنایتکارانه و کشتار سازمان یافته و جنایت‌های جنگی نامیده می‌شود که مسئولیت آن بر عهده مقاومت نیست.
نصرالله افزود: حجم زیانهایی که آمریکا به بار آورده بیش از آن است که مردم آمریکا آن را تحمل کنند، حجم هزینه‌هایی که برای مقابله با مقاومت نیز صرف می‌شود، بیش از آن است که دولت بتواند پرداخت کند، بنابراین تنها گزینه باقیمانده خروج از عراق بود، اما عامل دومی وجود دارد که اهمیت آن کمتر از اهمیت مقاومت نیست و این همان پایداری مردم عراق است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که دستگاههای اطلاعاتی برای تقویت موج درگیری میان مردم عراق تلاش کردند که در این مورد باید حقیقتی را ستود که به صبر مردم عراق مربوط می‌شود؛ مردمی که برای سال‌ها انفجارها را تحمل کردند؛ رژیم صهیونیستی و دستگاههای اطلاعاتی آمریکا با انفجارهایی که در عراق انجام می شود، حتی با گروه‌های انتحاری در ارتباط هستند؛ اگر اسرائیل به دنبال نفوذ در لبنان است، در عراق به دنبال چه چیزی است؟ این رژیم خط قرمزی دارد، تا زمانیکه عراقی قوی و یکپارچه وجود داشته باشد، این رژیم برای ایجاد تفرقه میان آنها تلاش می‌کند، اما ملت عراق تاکنون صبر پیشه کرده است تا طرح فتنه شکست بخورد و اشغالگران گزینه‌ای جز عقب‌نشینی نداشته باشند.
نصرالله آنچه را که در عراق جریان دارد، دستاوردی جدید برای گزینه مقاومت دانست و افزود: نشانه اینکه عوامل انتحاری عراق ارتباطی با امت اسلامی ندارند، انفجاری است که امروز در پاکستان روی داد؛ مردم در روز قدس در پاکستان تظاهرات کردند که یک مهاجم انتحاری خود را در میان تظاهرات کنندگان منفجر کرد. در فلسطین، لبنان، عراق و سایر کشورهای منطقه مشکلاتی وجود دارد، اما اگر با دقت بیشتری به مساله بنگریم، می‌توان گفت که محور مقاومت در مقایسه با محور غربی _ اسرائیلی، در سطح منطقه طی سالهای گذشته دستاوردهای تاریخی بسیاری به دست آورده که در سطح جهان پس از حوادث۱۱ سپتامبر و روی کارآمدن نومحافظه کاران که طرح‌های خاصی برای منطقه داشتند، بازتاب داشته است.
وی با اشاره به حضور نیروهایی آمریکایی در منطقه افزود: آمریکا ناوهای جنگی و بسیاری از پایگاههای نظامی خود را به منطقه ما که سرشار از ثروت‌های نفتی، گازی و سایر سرمایه‌ها بود، آورد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: آمریکا طرح خاورمیانه جدید را با خود آورد که در این طرح به تحکیم نقش اسرائیل به صورت ابدی چشم داشت که از نظر سیاسی این کار را از طریق تحمیل مذاکرات سازش به فلسطینی‌ها و تایید کشورهای به دست بیاورد.
نصرالله گفت: آنها با این طرح به دنبال حل مسئله مقاومت فلسطین حتی مقاومت مردمی و سیاسی بودند و هدف اصلی آنها این بود که راه حلی ارائه دهند تا بر اساس آن هر کسی که اعتراض کند، کشته شود.
وی تصریح کرد: هدف از طرح، حل‌وفصل مسئله مقاومت لبنان، براندازی نظام سوریه و حاکمیت در عراق بود تا ایران در انزوا قرار گیرد و در نهایت به ایران حمله شود.
وی افزود: من معتقدم که این طرح طی ۱۰سال امکانات زیادی را ایجاد می‌کرد که هیچ طرح استکباری در تاریخ تاکنون اعم از ارتش‌ها، جامعه بین‌المللی(که در آمریکا معنا شده است)، اقتصاد و انقلاب ارتباطات نتوانسته بود آن را به دست آورد؛ این طرح بزرگترین ارتش‌ها را به چالش کشیده و قوی ترین جنگ‌های روانی را ایجاد کرده و دستگاههای اطلاعات را درگیر خود کرد، اما طی سال‌های اندک گذشته هنگامی که با محور مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه، ایران و عراق روبرو شد، شکست خورد.
نصرالله تاکید کرد: این بدان معنا نیست که درگیری به پایان رسیده است، بلکه ما به دیدگاه متفاوتی از این درگیری رسیده‌ایم.


*** امام موسی زنده و در لیبی زندانی است

سید حسن نصرالله در بخشی از سخنرانی عصر جمعه خود به پرونده امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: ما هرگونه نشست کشورهای عربی در لیبی را تحریم می‌کنیم، موضع ما یکسان است و تغییر نخواهد کرد، امام موسی صدر و دوستانش زنده بوده و در لیبی زندانی هستند، ما خواستار آزادی آنها هستیم و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت و یا به فراموشی سپرد.
وی افزود: در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان به " نبیه‌بری "، رئیس مجلس لبنان پیشنهاد پول شده است، اما ما رهبران و حتی کودکانمان را با میلیون‌ها دلار نمی فروشیم.



*** دستگاه قضایی لبنان نقش صندوق پستی را بازی نکند

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین درباره دادگاه بین المللی تحقیق درباره ترور رفیق حریری گفت: ما احساس می‌کنیم که در این دادگاه هدف قرار گرفته‌ایم، ما دلایل و اسناد خود را به دادگاه ارائه دادیم و دادستان این شواهد را تحلیل کرد، ما به این تحقیقات بین‌المللی و دادگاه کاری نداریم، ما شواهدی را که در اختیار داشتیم بر اساس درخواست دستگاه فضایی لبنان به آنها ارائه دادیم و چنانچه دستگاه قضایی لبنان همچنان سوالاتی داشته باشد، ما آماده پاسخگویی هستیم، اما اگر صندوق پستی میان ما و دادگاه بین المللی باشد، ما آمادگی پاسخگویی به سوالات دادگاه بین المللی را نداریم.



*** ارتش لبنان به سلاح ایرانی تجهیز شود

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اما در آنچه که مربوط به ارتش می شود، ما خواستار مسلح شدن ارتش هستیم تا بتواند از کشور دفاع کند و امیدواریم که این پرونده جدی گرفته شود، ما از دولت می خواهیم هیئت‌های وزارتی را تشکیل دهد و از کشورهای عربی کمک بگیریم.
وی ابراز امیدواری کرد که موضوع مسلح کردن ارتش با جدیت، صداقت و به دور از دشمنی های سیاسی دنبال شود.
وی افزود: لبنان موجب سربلندی کشورهای عربی شد، پس مشکل چیست؟ آنها باید به ما کمک کنند، چرا آمریکا به ما کمک کند، برادرانمان در ایران آمادگی خود را برای کمک به لبنان بر اساس درخواست دولت این کشور اعلام کرده‌اند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: جالب است که برای مسلح کردن ارتش لبنان، برای ما شرط گذاشته می شود، اما هنگامیکه ایران می‌خواهد ما را مسلح کند، برای ایران شرط می گذاریم.
وی با اشاره به سفر آینده رئیس جمهور کشورمان به لبنان گفت: " محمود احمدی نژاد "، رئیس جمهور ایران بزودی به لبنان سفر می‌کند و ما آماده‌ایم که برای مسلح کردن ارتش به طور جدی گفت‌و‌گو کنیم.


*** حادثی " برج ابی‌حیدر " توسط رسانه‌ها بزرگنمایی شد

" سید حسن نصرالله "، دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به حادثه برج ابی حیدر گفت: آنچه که در این حادثه روی داد فقط زیان محض بوده و به هیچ عنوان سودی نداشته است، برخی تلاش کردند که این حادثه برای آنها دستاوردی داشته باشد، اما به آنها می گویم با هر معیاری که در نظر بگیرید این حادثه زیانبار بوده است.
وی این حادثه را فردی توصیف کرد و کسانی که این واقعه را تفسیر می کنند افرادی شکست خورده نامید که ابزار کوچکی در یک طرح بزرگ هستند.
دبیر‌کل حزب الله یادآور شد که گروهی می خواهند جبهه‌ای را که در جنگ گذشته پیروز شد، متلاشی کنند، اما روابط ایران و سوریه قوی‌تر از هر زمان دیگری است.
وی تصریح کرد: رهبران ایران و سوریه بیش از هر زمان دیگری به درست بودن ائتلاف خود ایمان دارند؛ روابط میان مقاومت و سوریه نیز قوی تر از هر زمان دیگری است.
نصرالله با اشاره به اینکه حادثه برج ابی حیدر توسط رسانه‌ها بزرگنمایی شده است، گفت: پس از ورود ما به محل حادثه و آغاز تحقیقات، می توانیم بگوییم آنچه که روی داد، کوچک و بی اهمیت نبوده، اما به اندازه آنچه که در رسانه‌ها نشان داده شده بود نیز نبوده است.