حداقل خسارت روزانه تعطیلی دولت آمریکا چقدر است؟

به گزارشافکارنیوزبه نقل از پایگاه خبری «عاروتص شوع»، کارشناسان مالی و اقتصادی هشدار داده اند که تعطیلی موقتی دولت واشنگتن می تواند تاثیر جدی بر اقتصاد آمریکا داشته باشد و اعتماد مصرف کننده و متعاقب آن رشد اقتصادی را کاهش دهد.

برآوردهای انجام شده حاکی از آن است که حداقل خسارت روزانه تعطیلی دولت آمریکا در بازده اقتصادی این کشور معادل ۳۰۰ میلیون دلار است؛ این در حالیست که متعاقب بن بست بودجه در کنگره که به تعطیلی فعالیت نهادهای دولتی واشنگتن ختم شده است، حدود ۸۰۰ هزار نفر از کارگران دولت فدرال به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده اند و انتظار می رود که این امر منجر به کاهش چشمگیر تولید ناخالص داخلی آمریکا در طول یک دوره سه ماهه شود.

تعطیلی موقت دولت واشنگتن برای اولین بار در طول ۱۷ سال گذشته در اولین روز سال مالی آمریکا برابر با اول اکتبر جاری اتفاق افتاد؛ عامل تعطیلی دولت آمریکا بن بست بودجه و اختلاف قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا روی قضیه تامین بودجه طرح «خدمات درمانی» ارائه شده توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا بوده است.

جمهوریخواهان آمریکایی ضمن تاکید بر ضرورت تغییرات مهم در این لایحه، در لوایح بودجه ای که تا پیش از پایان سال مالی واشنگتن به تصویب رساندند، خواستار حذف و تعویق یک ساله تامین بودجه این طرح شدند که این امر با مخالفت دموکرات ها روبرو شد و سنا نیز که اکثریت کرسی های آن به دست هم حزبی های دموکرات اوباما است، لوایح بودجه مجلس نمایندگان را رد کرد و به این ترتیب سال مالی آمریکا در حالی به پایان رسید که بودجه جدیدی برای دولت واشنگتن در کنگره به تصویب نرسیده بود.

لایحه خدمات درمانی اوباما درصدد ارائه مراقبت های بهداشتی و پزشکی مقرون به صرفه به میلیون ها آمریکایی است که بیمه نیستند؛ این لایحه ضمن اینکه پوشش افراد تحت بیمه های دولتی و خصوصی را افزایش می دهد و هزینه های مراقب های پزشکی را کم می کند، نیازمند آن است که آمریکایی هایی که بیمه نیستند تا ژانویه پوشش بیمه ای خریداری کنند و یا جریمه بپردازند.

جمهوریخواهان به این لایحه با شکایت از آن، بررسی این لایحه را به دیوان عالی آمریکا واگذار کردند اما در نهایت مشخص شد که اجرای این لایحه تضادی با قانون اساسی آمریکا ندارد.

مخالفان لایحه خدمات درمانی اوباما بر این باورند که این لایحه به دلیل آنکه کارفرمایان را مجبور می کند تا بیشتر بار هزینه های بیمه کارگران را بر دوش بکشند، منجر به کاهش رشد اشتغال زایی می شود و متعاقب آن هزینه های دولتی را افزایش می دهد اما حامیان این لایحه، قانون خدمات درمانی اوباما را عاملی برای تقویت برنامه های بیمه ای موجود در آمریکا می دانند.

بن بست بودجه در کنگره و تعطیلی دولت واشنگتن در حالی ادامه دارد که اوباما تاکید کرده است که: مادامی که من رئیس جمهور هستم، تسلیم درخواست های فاقد حس مسئولیت کسانی از حزب جمهوریخواه برای انکار بیمه بهداشت مقرون به صرفه برای میلیون ها کارگر سخت کوش آمریکایی نمی شوم.

نتایج تازه ترین نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که اکثر آمریکایی ها، جمهوریخواهان و نه اوباما را مقصر تعطیلی دولت می دانند.