نتانیاهو: ایران برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد

به گزارش افکارنیوز، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در مصاحبه‌ای که شنبه شب از تلویزیون «بی‌بی‌سی فارسی» پخش شد، هرآنچه در توان داشت برای همراه کردن مخاطب ایرانی با خود انجام داد؛ از به کار بردن عبارات فارسی تا درخواست برای آزاد شدن پوشیدن شلوار جین در ایران!

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هفته گذشته برای سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود. وی در این سفر با سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعدد سعی کرد موج تبلیغاتی‌ منفی‌ای علیه دولت و رویکرد جدید ایران به راه اندازد.

وی در مصاحبه خود با «بی‌بی‌سی فارسی» در ابتدا با تمجید از تاریخ ایران، به روابط حکومت ایران با اسرائیل پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرده است. وی یهودیان را ساکنان قدیمی بیت‌المقدس دانسته و گفته است «این سرزمین آبا و اجدادی ماست».

نتانیاهو در ادامه با استفاده از برخی عبارات فارسی گفت: حالا هم من، از نزدیکی رابطه بین دو طرف، چنانچه صادقانه باشد استقبال می‌کنم: تلاشی صادقانه برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران، نه تلاشی دروغین. نه «حرف پوچ». ما «ساده لوح» نیستیم. ما از هرچه واقعی و صادقانه باشد استقبال می‌کنیم. اما من کتاب روحانی یا بخش‌هایی از آن را خوندم. این مطالب به فارسی بودند. آنها را دادم ترجمه کردند و خواندم.

وی افزود: روحانی در این مطالب نوشته بود «ما با اروپایی‌ها راجع به راکتور اصفهان صحبت کردیم و در حالی که مذاکرات ادامه داشت ما ساخت راکتور را تکمیل کردیم». که بخشی از برنامه ایران برای ساخت سلاح هسته ای بود. اگر الان هم برنامه همین است و همین هم به گوش من می‌رسد، ما آن را رد می‌کنیم.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در ادامه با اشاره به انتخابات ایران، گفته است این انتخابات آزاد نبوده، چراکه ۷۰۰ نفر در آن کاندید شدند اما تنها صلاحیت یک درصد از آن‌ها تائید شده است. وی ادامه داد: این اسمش دموکراسی نیست. من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می‌پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخاباتی آزاد داشتند.

نتانیاهو با این ادعا که اگر انتخابات ایران آزاد بود، «حسن روحانی» در آن پیروز نمی‌شد، گفت: آن‌ها می‌گویند ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. بسیار خوب، اگر اینچنین است برنامه‌های تولید سلاح هسته‌ای خود را کنار بگذارید. آن را کاملا نابود کنید. بازی هم در نیاورید. کاملا کنارش بگذارید.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی افزود: اما از مجموعه آنچه دارم می‌بینم، این نتیجه را می‌گیرم که آنچه دارد اتفاق می‌افتد، یک بازی است. روحانی نماینده مردم ایران نیست. او نماینده اراده‌ای برای تغییر است اما این اراده در یک انتخابات آزاد ابراز نشد.

وی در پاسخ به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران مدعی شده است که تمام دنیای عرب و مردم اروپا از موضع وی حمایت می‌کنند. نتانیاهو افزود: در اروپا مردم موافق من هستند و موضوع را درک می‌کنند. مردم خواهان راه حلی دیپلماتیک برای برای پایان دادن به تلاش ایران در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند. من هم طرفدار همینم. اما می‌خواهم راه حل، راه حلی واقعی باشد نه راه حلی دروغین.

نتانیاهو در ادامه تنها راه پایان دادن به موضوع هسته‌ای ایران را پایان دادن به غنی‌سازی دانسته و گفته است: آنها به غنی سازی احتیاج ندارند. من تاکید می‌کنم باید کاملا این برنامه‌ها را کنار بگذارند نه بخشی از آن را. دقیقا مثل سوریه. در سوریه کسی به اسد نگفت خب شما بخشی از برنامه‌های ساخت سلاح شیمایی را کنار بگذارید. کسی به اسد نگفت تو تنها ۲۰درصد سلاح‌های شیمایی‌ات را از بین ببر. نه. باید کل برنامه‌های ساخت سلاح شیمایی سوریه کنار گذاشته شود. چنانچه توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاملا کنار گذاشته شود، آنگاه می‌توان تحریم‌ها را لغو کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عملا از توضیح در مورد تسلیحات هسته‌ای اسرائیل خودداری کرده و بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم کرده است. وی در این مورد گفته است: خب می‌دانید اسرائیل هیچ کشوری را تهدید به نابودی نکرده، حتی ایران را. هیچ کشوری را. ایران – این رژیم – هر روز حرف از نابود کردن ما می‌زند. در ارتباط با ان‌پی‌تی مشکل خاورمیانه کشورهایی نیستند که آن را امضا نکرده‌اند. مشکل کشورهایی هستند که ان‌پی‌تی را امضا کردند، مثل سوریه، عراق زمان صدام حسین و ایران.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی افزود: کشورهایی که ان‌پی‌تی را امضا کرده‌اند ولی آن را زیر پا گذاشته‌اند و در حال ساخت، یا تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده‌اند و رسما گفته‌اند هدفشان نابودی یک کشور عضو سازمان ملل است. اسرائیل این کار را نکرده. این کارِ آن کشورها و در راس آنها ایران است.

وی با بیان اینکه ایران هنوز از خط قرمزی که او سال گذشته در سازمان ملل ترسیم کرد، عبور نکرده، نوشته است: خط قرمز تعریفی است که ما از درصد خطرناکی غنی سازی اورانیوم می‌کنیم. منظور ۲۰درصد غنی سازی است که برای ساخت بمب هسته‌ای کفایت می کند. باید اورانیوم ۲۰درصد غنی شده، ۲۵۰ کیلوگرم باشد. ایران هنوز از این خط عبور نکرده. در حال حاضر حدود ۱۸۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی در اختیار دارد. اما در عین حال که از این خط عبور نکرده، اورانیوم خود را با غلظت‌های کمتری غنی کرده و دستگاه‌هایی ساخته که بتواند این اورانیوم را سریعا با درصد بیشتری، که لازمه ساختن سلاح هسته‌ای است، غنی کند.

نتانیاهو در ادامه در پاسخ به این جمله که اسرائیل به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران متهم شده است، گفت: این حرف‌ها یاوه است. هر بار اتفاقی می‌افتد اسرائیل متهم می‌شود. اما معنی‌اش این نیست که این اتهامات حقیقت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر با رئیس‌جمهور ایران ملاقات می‌کردید به او چه می‌گفتید، گفته است: برنامه خود را متوقف کنید. کنارش بگذارید. با ما بازی نکنید. ما آدم‌های ساده لوحی نیستیم. ما با هوشیم. من فکر می‌کنم اکثریت مردم می‌خواهند راه حل این مساله، صلح آمیز باشد اما کسی نمی‌تواند ما را گول بزند. ما باهوشیم.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در این مصاحبه بر خلاف «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که اخیرا چند بار تاکید کرده است به دنبال تغییر نظام در ایران نیست، بارها ابراز امیدواری کرده است که نظام ایران تغییر کند.

نتانیاهو در بخشی دیگر از این مصاحبه نیز به موضوع صلح با فلسطینی‌ها پرداخته و گفته است «ما برای منافع خودمان هم که شده در صدد صلح با فلسطینیان هستیم چرا که می‌خواهیم به منازعه با همسایگان فلسطینی‌مان پایان دهیم». وی بار دیگر شرط دستیابی به صلح با فلسطینی‌ها را به رسمیت شناخته شدن اسرائیل تعیین کرده است.