از بیمارستان کودکان تا خرس پاندا؛ همه چیز خاموش شد!
گروه بین الملل-

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به مقالات علمی و جدید راجع به موضوع فضانوردی علاقه دارید باید طی چند روز گذشته خبر بد آمریکایی‌ها برای دنیا را شنیده باشید. تعطیلی دولت فدرال آمریکا باعثتعطیلی بخشهای زیادی از مراکز تحقیقاتی و علمی و حتی سایتهای مرتبط با کتابخانه‌های این کشور شده است اما این مسئله در مقایسه با خبر تعطیل شدن بخشی از تحقیقات فضایی ناسا و سایتهای مرتبط با این موسسه فضایی بیشتر از همه خبرهای دیگر موج ناامیدی و ناراحتی را در میان دوستداران علوم روز ایجاد کرده است.

به گزارشافکارنیوز؛
روزنامه یو اس‌ای تودی در گزارشی با اشاره به این مسئله نوشته است که علاقمندان به پیگیری اخبار مامور زمین برای کشف جزییات جدید از مریخ یعنی‌‌ همان سفیر «کنجکاوی» دیگر نمی‌توانند اخبار و تصاویری که او مستقیما از مریخ به زمین می‌فرستد را به صورت آنلاین تماشا کنند. ناسا اعلام کرده که نمی‌تواند با وجود تمام مشکلات مالی ماموریت «کنجکاوی» در مریخ را قطع کند و باید به کار خود ادامه دهد اما به نظر می‌رسد دوستداران این جدید‌ترین رویداد علمی – فضایی دیگر نتوانند او را به صورت مستقیم ببینند.

اگر همین حالا به وبسایت ناسا سری بزنید، با این متن متوجه می‌شوید که چند روزی است روی بسیاری از سایتهای اینترنتی دولتی نیز مشاهده می‌شود: «به دلیل تصویب نشدن بودجه فدرال، این سایت در دسترس نمی‌باشد.»
به دنبال مرخص کردن تعداد ۲۰۰۰ نفر از کارمندان دولت در مرکز فضایی کندی، وب سایت آژانس‌های فضایی مانند ناسا نیز از دسترس خارج شده و تنها بخشی از وب سایتهای دولتی آمریکا به صورت نیمه تعطیل هنوز به کار خود ادامه می‌دهند.

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید اعلام کرده است که تمام سایتهایی که اداره‌شان متضمن هزینه کردن منابع مالی ادارات دولتی است باید تعطیل شوند مگر اینکه از دسترس خارج شدن آن‌ها باعثلطمه دیدن کار و اقتصاد آن سازمان شود. بدین ترتیب سایت آمارگیری و جمع آوری مالیاتهای دولتی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و این سایتهای تحقیقاتی و علمی هستند که در این میانه قربانی اختلافات دولت و کنگره شده‌اند. روزنامه یو اس‌ای تودی در ادامه آورده است که متاسفانه مفید بودن و یا باحال بودن یک سایت مانند سایت ناسا نمی‌تواند دلیلی برای به روز نگه داشته شدن این سایت‌ها باشد!

خرس پاندا و افسردگی ملی

برنامه‌های ناسا و سایت ارائه عکسهای فضایی تنها قربانیان وضعیت جدید اقتصادی آمریکا نبوده‌اند. پارک‌های ملی و همچنین باغ وحش‌ها نیز برای بازدید عموم بسته شده و یا بسیاری از خدمات قبلی خود را ارائه نمی‌دهند. این البته شاید بخشی از سرگرمی‌های مردم آمریکا باشد که این روز‌ها با تعطیلی مواجه شده است. یکی از جالب‌ترین نمونه‌های این سرگرمی، سرگرمی تعداد زیادی از مردم در تماشا کردن آنلاین خرس پاندایی بود که در باغ وحش ملی این کشور در شهر کانکتیکت نگهداری می‌شد. بچه‌های زیادی برای تماشای این پاندا و مادرش که از چین به آمریکا رفته بودند، وارد وبسایت باغ وحش ملی می‌شدند اما این روز‌ها در مراجعه به خانه اینترنتی این پاندای زیبا و کمیاب با‌‌ همان جمله معروف مواجه می‌شوند که «به دلیل تصویب نشدن بودجه فدرال دوربین پاندا قطع می‌باشد!» مسئولان وباغ وحش عنوان کرده‌اند که به دلیل هزینه‌ای که این دوربین و به روز نگه داشتن سایت برای دولت وجود داشت، این سایت از دسترس خارج خواهد شد.



البته اخیرا نیوت گینگریچ یکی از نامزدهای انتخاباتی آمریکا در انتخابات دوره گذشته اعلام کرده است که برای خوشحالی بچه‌ها هم که شده می‌خواهد با پرداخت هزینه این دوربین، آن را همچنان آنلاین نگه دارد با این حال چند روز است که خانه این پاندا از دوربین‌ها قابل مشاهده نیست و برخی وب سایتهای آمریکایی با انتشار تصاویر گسترده از پانداهای مختلف و یا انتشار تصاویر قبلی سعی دارند روحیه کودکان و بزرگتر‌ها را همچنان بالا نگهدارند!

واشنگتن پست در این زمینه نوشته بود: روان‌شناسان پیش از این گفته بودند که تماشای پاندا‌ها افسردگی انسان‌ها را از بین می‌برد اما با تعطیل شدن دوربین پاندای باغ وحش ملی، دیگر مردمی که به خاطر از دست دادن شغلشان ناراحت و افسرده هستند، نمی‌توانند با تماشای این پاندای کوچک و زیبا روحیه قبلی خود را بازیابند!

کودکان هم قربانی می‌شوند

مجله خبری آتلانتیک اما پرده از اتفاق ناراحت کننده دیگری برداشته و در مطلبی با عنوان «ناراحت کننده‌ترین خبر درباره تعطیلی دولت» نوشته است: «نزدیک به سه چهارم از کارمندان موسسه ملی بهداشت از کار اخراج شده‌اند و یکی از نتایج این اقدام انطور که فرانسیس کالین یکی از مدیران این سازمان بیان کرده است این است: ۲۰۰ بیماری که هر هفته آرمایشهای درمانی خود را در مرکزدرمانهای بالینی NIH انجام می‌دادند و یا در آنجا بستری می‌شدند، باید به مراکزی دور از خانه خود بروند. این شامل حدود ۳۰ کودکی می‌شود که مبتلا به سرطان هستند و برای انجام آزمایش‌ها و گذراندن دوره بیماری خود باید به مراکزی دور از شهر محل زندگی خود بروند و این آن‌ها را از خانواده‌هایشان هم جدا می‌کند.»

نامه دختر ۹ ساله به اوباما و کنگره

مطلب جالب دیگری که در این زمینه طی چند روز گذشته در رسانه‌های آمریکایی به انتشار رسیده و به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته، نامه یک کودک ۹ ساله به اوباما و اعضای کنگره آمریکاست. ماجرا از اینجا شروع شده است که مدرسه‌ای که این دختر ۹ ساله در آن درس می‌خوانده قرار بوده آن‌ها را برای بازدید از باغ وحش به پارک ملی ببرد اما با تعطیل شدن دولت، پارک ملی هم تعطیل شد و برنامه گردش علمی دبستان به کلی لغو شد. مردیت گلد که به شدت علاقه داشته به بازدید از غار ماموت‌ها در پارک ملی برود، به اوباما نوشته است:



«بسیاری از بچه‌ها نمی‌توانند هیچ‌گاه به پارک ملی بروند مگر اینکه مدرسه آن‌ها را به گردش علمی ببرد. من و خانواده‌ام می‌خواستیم هفته آینده هم به بازدید از پارک ملی برویم و کوههای بزرگ آتشفشانی آنجا را ببینیم اما فکر کنم دیگر هیچ وقت نمی‌توانم آنجارا ببینم.»
او با این حال طعنه جالبی هم به اوباما و کنگره زده و نوشته است: زمانی که ما در مدرسه به مشکلی بر میخوریم و با هم در مورد مسئلهای موافق نیستیم، سعی میکنیم به صورت گروهی کار کنیم و روحیه مثبت و رفتار خوبی داشته باشیم و با هم با احترام برخورد کنیم. من از شما میخواهم شما هم همین کار را در واشنگتن انجام دهید!