به گزارشافکارنیوز، یورو نیوز گزارش داد، از وجود ۲۵۹ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل صحبت به میان آمده است. با این وجود لیست این افراد محرمانه باقی مانده است.

در این بین، ملاله یوسف‌زی بخت بیشتری برای دریافت این جایزه دارد. این نوجوان ۱۶ ساله پاکستانی که برای دفاع از حق تحصیل دختران فعالیت می‌کرد، به ضرب گلوله اعضای گروه طالبان به سختی زخمی شد. در صورتی که جایزه صلح نوبل به وی اعطا شود، او جوان‌ترین فردی خواهد بود که تاکنون موفق به دریافت این جایزه شده است.

برادلی یا چلسی منینگ، سرباز ارتش آمریکا و افشاکننده اطلاعات طبقه‌بندی شده محرمانه به سایت ویکی‌لیکس از دیگر افرادی است که بخت زیادی برای دریافت جایزه دارد. او در ماه اوت سال جاری به ۳۵ سال حبس محکوم شد.

در میان چهره‌های مذهبی نام جان اولورانفمی اونه یکان در نیجریه بیشتر بر سر زبان‌هاست. گفته شده وی نقش مهمی در انتقال دموکراتیک قدرت در نیجریه ایفا کرده است. نام ماجی جبران، راهبه قبطی اهل مصر از بنیان‌گذاران انجمن خیریه کمک به افراد محروم نیز به میان آمده است.

اما روسیه امسال دارای بیشترین نامزدهاست. در این بین فعالان حقوق بشر بخت بیشتری خواهند داشت. لودمیلا آلکسی یووا، سویت لانا گانوشکینا و لیلیا سیبانووا از جمله این افراد هستند.

نام ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در بین نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل موجب شگفتی شده است. کمیته صلح نوبل به لحاظ نقش صلح‌آمیز وی در بحران سوریه او را در لیست خود قرار داده است. حتی در آمریکا نیز رییس‌جمهوری روسیه حامیانی دارد که اخیرا با امضای عریضه‌ای از باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و صاحب جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ خواسته‌اند تا جایزه خود را به وی اهدا کند.