نتانیاهو خود را اسباب تمسخر ایرانی‌ها کرد

به گزارش افکارنیوز، هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی با پرداختن به اظهارات «بنیامین نتایاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره مردم ایران به طور ضمنی عملکرد وی را با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مقایسه کرد.

در این گزارش آمده است که قرار بود نتانیاهو در(سفر به نیویورک) سخنانی اغواکننده باشد اما نتیجه چیز دیگری شد.

نخستین بار نتانیاهو به طور مستقیم به مردم ایران اشاره کرد و از ممنوعیت گوش دادن به موسیقی پاپ و پوشیدن شلوار جین صحبت کرد. این حرفها واکنش جوانان ایرانی را در شبکه اجتماعی توییتر به دنبال داشت طوری که آنها عکس‌هایی از شلوارهای جین خود منتشر کردند.

باید گفت اینکه نخست‌وزیر اسرائیل برای نخستین بار با مردم ایران صحبت کند، موضوعی تاریخی بود. اما در مقابل سخنان روحانی با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در نوع خود نیز جالب توجه بود و اگر چه روحانی با لحنی درست صحبت کرد، نتانیاهو عملکرد خوبی نداشت.

علاوه بر این گفت‌وگوی وی با بی‌بی‌سی فارسی نیز به یکی دیگر از سوژه‌ها درباره عملکرد نتانیاهو تبدیل شد. این موضوع از این جهت نیز مهم است که در جایی که روحانی(برای ایران) تبلیغ می‌کرد، نتانیاهو موعظه کرد. در واقع او در سمت نخست‌وزیر اسرائیل معتقد است که باید به مردم ایران یادآوری کند که چه چیزهایی را باید به یادآورند از جمله انتخابات و ناآرامی‌‌های سال ۲۰۰۹.

اما از همه اینها جالبتر موضوع پوشیدن شلوار جین در ایران است. وی با مطرح کردن این موضوع در یک لحظه مانند سال گذشته در سازمان ملل یعنی زمانی که بمبی کارتونی را برای خطرناک نشان دادن برنامه هسته‌ای ایران طراحی کرد، عاملی برای خنده شد.

پیام‌هایی که جوانان ایرانی در واکنش به این خبر داشتن در شبکه اجتماعی توییتر منتشر کردند نیز جالب بود. در یکی از این پیام‌ها آمده است: «ما نه ‌تنها شلوار جین می‌پوشیم بلکه به موسیقی‌های بیگانه هم گوش می دهیم. من گمان می‌کنم که او(نتانیاهو) فکر می‌کند که ما سوار اسب می‌شویم.»

در پیامی دیگر آمده است: «در شرایطی که نتانیاهو هیچ آشنایی با آنچه ایرانیان در ملاء‌عام انجام می‌دهند ندارد، چطور می‌تواند درباره مسایل محرمانه اطلاع داشته باشد.»

در پیام‌های توییتر شماری از ایرانیان نیز تصاویری از شلوارهای جین منتشر شده است. یکی از جالب‌ترین آنها تصویری است که نخست‌وزیر اسرائیل را در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی نشان می‌دهد که شلوار جینی در دست دارد و خطی قرمز بر روی آن کشیده است.

اشپیگل نوشت که اسرائیل باید ببیند که چطور تهران و واشنگتن با احتیاط با هم تعامل میکنند. رئیسجمهور ایران در سایه آیتالله علی خامنهای عملکرد خوبی دارد. در واقع روحانی با لبخند و با استفاده از راهکاری دیپلماتیک (پیش میرود) و در مقابل نتانیاهو هنوز برای آن پاسخی نیافته است.