به گزارش افکارنیوز، حسین اکبری سفیر ایران در لیبی در خصوص تحولات لیبی و ناآرامی‌های این کشور پس از گذشت ۲ سال از انقلاب، با بیان اینکه پس از گذشت ۲ سال از انقلاب هنوز نتوانسته ثبات و امنیت لازم را داشته باشد، ‌گفت: با توجه به اینکه وظیفه اصلی کنگره پس از تشکیل آن طی یک سال و نیم تبیین پیش‌نویس قانون اساسی و زمینه‌سازی برای رفراندوم و تشکیل دولت بر اساس قانون اساسی جدید بوده، اما متاسفانه تاکنون هیچگونه موفقیتی نداشته و بیشتر درگیر مسائل جانبی و فرعی بوده است.

وی افزود: از آنجا که تمام ساختارهای حکومتی با انقلاب از هم پاشید، نیاز بر این بود که همه ساختارهای امنیتی، نظامی و حکومتی از نو بنا نهاده شود.

سفیر ایران در لیبی با اشاره به تاخیر در شکل‌گیری چنین نهادهایی و ایجاد امنیت در این کشور گفت:این تاخیر در ایجاد چند علت اصلی دارد؛ اول آنکه جریانات انقلابی موجود در صحنه و مخالفین رژیم سابق با هم یکدست نیستند چرا که لیبی از ابتدا فاقد یک رهبری سیاسی - معنوی بدان معنا که همگان از آن حرف ‌شنوی داشته باشند، بودو این باعثشد که قدرت‌های جزیره‌ای و منطقه‌ای به فراخور شرایط جدید جغرافیایی و جریانات موجود ایجاد شوند.

اکبری ادامه داد: از طرفی به دلیل اینکه لیبی سابقه کار تشکیلاتی و سیاسی طی ۴ سال گذشته حاکمیت قذافی نداشته، اظهار داشت: همه آنچه به عنوان حزب سیاسی و تشکیلات و ساختار وجود دارد در این یک سال اخیر بنا نهاده شده است. بنابراین تمرین دموکراسی و انتخابات در این کشور وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه دولت فاقد حداقل‌ها برای ایجاد امنیت و ثبات در کشور است، خاطرنشان کرد: طبیعتاًهر جریان، گروه و مجموعه‌ای به دنبال اعمال نظر و سهم‌خواهی در سیستم حکومت است و با این تصور که برخی گروه‌ها دسترسی بیشتری به منابع دارند سایر گروه‌ها نیز تلاش دارند هر طور شده برای تامین سهم خود اقدام کنند و بویژه شرق لیبی که امروز نفت آن تقریباً جدای از سیستم سیاسی در حال صدور است.

سفیر ایران در لیبی تنها منبع درآمد این کشور که ۹۰ درصد اقتصاد لیبی بر پایه آن است را نفت خواند که امروز از ۱.۶۰۰ میلیون بشکه به ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که کمتر از نیمی از صادرات لیبی در دوره قبل است و افزود: این شرایط می‌تواند اوضاع را بحرانی‌تر کند،کمبود منابع مالی و عدم امکان برآورده شدن نیازهای دولت می‌تواند اوضاع را بحرانی کند و از طرفی مردم هم دچار مشکل خواهند شد چرا که دولت از درآمد ناشی از نفت توانسته بود یک امنیت اقتصادی نسبی را در جامعه ایجاد کند و از برخی از مشکلات جلوگیری کند.

وی به اتفاقات اخیر مصر اشاره کرد و گفت: لیبیایی‌ها در این تحول به ۲ نظر تقسیم شده‌اند، جریانی که موافق اخیر مصر بود و جریانی که مخالف آن بود که این صف‌بندی‌ها تنش را افزایش داد چرا که در سطح کنگره ۲ جریان قوی مخالف هم مطرح بود.برخورد آمریکایی‌ها در ربایش یکی از لیبیایی‌ها بی‌تأثیر نبوده و دعواهای داخلی را تشدید کرد بدین معنا که یک جریان، جریان دیگر را متهم می‌کرد به سهل‌انگاری و کوتاهی در خصوص برخورد با غربی‌ها.

سفیر ایران در لیبی ادامه داد: علی زیدان پس از آزاد شدن از بازداشت چند ساعته خود به این موضوع اشاره کرده و جریانات سیاسی که در تحولات سهم و نقش دارند را متهم ‌کرد که آنها عامل اصلی قضیه بودند.

اکبری علت این ربایش را سهم خواهی داخلی در درون حاکمیت لیبی خواندو اظهار داشت: مردم با گذشت ۲ سال توقعاتی از کنگره و دولت داشتند، اما تقریباً چیزی برآورده نشده است.

وی با بیان اینکه نا امنی و بی ثباتی تأثیر جدی بر محیط لیبی گذاشته و شرکت‌های خارجی تقریباً آن را ترک کرده‌اند، گفت:نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌ها کار خود را به حداقل رسانده‌اند چرا که امنیت لازم برای اینکه بخواهند کار سیاسی و اقتصادی انجام بدهند وجود ندارد. این موضوع طبیعتاً تأثیر منفی بر لیبی خواهد گذاشت ضمن اینکه تصور در آینده این است که اگر زمینه انتخابات در لیبی فراهم شود مردم این کشور می‌توانند با امکانات و ابزاری که دارند مشکلات خود را حل کنند.

سفیر ایران در لیبی افزود: متأسفانه با مشکلات اخیر وضعیت لیبی تا به حال رو به بهبود نداشته و همچنان به عقبگرد حرکت می‌کند و تصور بر این است که تا ۶ و ۷ ماه آینده همینطور است تا اینکه کمیته تدوین قانون اساسی تشکیل شود و بتوانند دولت قانونی جدیدی را در لیبی پایه‌گذاری کنند.

اکبریدر خصوص بازداشت چند ساعته علی زیدان نخست‌وزیر این کشور نیز گفت: پس از دعواهای داخلی در لیبی، جریانات مختلفی شکل گرفتند که زیدان در یک طرف قضیه بود و آنها متهم شدند به اینکه با جریان جدید در مصر ارتباط دارند.از سوی دیگر این گروه نیز جریانات اسلامی تقریباً تندرو را متهم می‌کردند و این تنش‌ها به صورت محسوس طی چند ماه گذشته ادامه داشت و رو به افزایش بود تا اینکه منجر به دودستگی شد. جریانات سیاسی که در کنگره هم نقش و سهم دارند در این قضیه دست داشته‌اند.

وی ادامه داد:واقعیت این است که این اختلافات از تشکیل کنگره آغاز شده و موضوع مصر آن را تشدید کرده و عملیات اخیر آمریکا هم بر شدت آن افزود.

سفیر ایران در لیبی در خصوص مداخله سرویس‌های اطلاعاتی غرب برای ایجاد و بحران کنترل شده در لیبی و تسلط بر نفت این کشور گفت: اوضاع فعلی باعثتوقف صادرات نفت شده و این موضوع روی قیمت اوپک هم تاثیرگذار بود.

اکبری یادآور شد: غرب همیشه برای منافع خود برنامه‌دارد، اما اینکه گفته شود این بحران‌ها باعثکسب نفت ارزان می‌شود چندان صحیح نیست چرا که هم نفت اوپک گران‌می‌شود و هم صادرات نفت لیبی را متوقف می‌کند.

اکبری فعالیت‌های تشکیلاتی در لیبی را مبتنی بر ساختارهای عشایری و قبیله‌ای خواند و افزود: فعالیت‌های مدنی در لیبی هنوز شکل سیاسی خود را به دست نیاورده است. بیش از ۱۰۰ حزب تا کنون تشکیل شده اما هیچکدام هنوز نتوانسته‌اند آرای قابل قبولی را کسب و اعتماد مردم را جلب کنند چرا که نه مردم تجربه دارند و نه احزاب تجربه فعالیت سیاسی را.

سفیر کشورمان در خصوص فعالیت کشورهای مختلف در لیبی گفت: تقریباً قالب سفارتخانه‌ها حداقل نیرو و فعالیت را دارند چرا که امنیت در این کشور وجود ندارد. امنیت پایه اصلی توسعه روابط بین کشورها به ویژه در بحث‌های اقتصادی که لیبی در این خصوص وضعیت مناسبی ندارد.

اکبری یادآور شد: الان هیچ کشوری حضور فعالی ندارد و اساساً شرکت‌های خارجی احساس امنیت نمی‌کنند چراکه دولت لیبی توان ایجاد امنیت برای شرکت‌ها و سفارتخانه‌ها را ندارد.